ماده پرکننده جدید و شگفت انگیز برای ترمیم دندان‌ها

تصویر پر کردن دندان توسط یک دندانپزشک است

ماده پرکننده جدید و شگفت انگیز برای ترمیم دندان‌ها

 

 این یک خبر بسیار مهم در حوزه دندانپزشکی است:

دندان‌های ما در اثر تغذیه نامناسب، باکتری‌ها، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان (عدم استفاده مرتب از نخ دندان، مسواک و دهانشویه)، مصرف سیگار و الکل، وارد شدن ضربه‌های شدید و فشار به دندان‌ها و سایر آسیب‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند. فرایند پر کردن حفره‌ها و رفع پوسیدگی دندان‌ها و همینطور آسیب به مینای دندان با کمک مواد پرکننده سفید مصنوعی ترمیم می شود. تا به امروز هیچ جایگزین طبیعی برای این درمان وجود نداشته است.

در آینده نزدیک یک مدل سه بعدی جدید با سلول های بنیادی دندان انسان می تواند این فرایند را تغییر دهد.

عکس اهمیت دندان ها در زیبایی را نشان میدهد

 دندان‌های ما در فعالیت های روزمره مانند خوردن، صحبت کردن و همچنین برای عزت نفس و سلامت روانی ما دارای اهمیت بسیار هستند. اطلاعات نسبتا کمی در مورد دندان های انسان وجود دارد. یک دلیل مهم این است که رشد سلول‌های بنیادی دندانی خاص انسان، برخلاف جوندگان، در آزمایشگاه دشوار است. به همین دلیل است که تیم KU Leuven از پروفسور Hugo Vankelecom، با همکاری UHasselt، یک مدل تحقیقاتی سه بعدی با سلول‌های بنیادی از فولیکول دندان، بافت غشایی اطراف دندان‌های رویش نیافته انسان، توسعه دادند.

پروفسور Vankelecom می گوید: مزیت این نوع مدل سه بعدی این است که به طور قابل اعتمادی خواص اصلی سلول‌های بنیادی دندان را بازتولید می کند. ما می‌توانیم قطعه کوچکی از بدن خود را به اصطلاح در آزمایشگاه بازسازی کنیم و از آن به عنوان یک مدل تحقیقاتی استفاده کنیم. با استفاده از سلول‌های بنیادی دندانی، می‌توانیم سلول‌های دندانی دیگری مانند آملوبلاست‌هایی را که مسئول تشکیل مینای دندان هستند، با این مدل توسعه دهیم.  

ماده بیولوژیک برای پر کردن دندان

مواد پرکننده بیولوژیک

هر روز دندان‌های ما در معرض اسیدها و قندهای مواد غذایی قرار می گیرند که می توانند به مینای دندان آسیب بزنند. مینای دندان نمی تواند بازسازی شود و در صورت بروز آسیب به مینای دندان به مداخله دندانپزشک نیاز خواهیم داشت که  باید هر حفره احتمالی را با مواد مصنوعی پر کند.

لارا همریک، دانشجوی دکترا، توضیح می‌دهد: در مدل جدیدمان، ما موفق شده‌ایم سلول‌های بنیادی دندان را به آملوبلاست‌هایی تبدیل کنیم. این فرایند اجزای مینا را تولید می‌کنند، که در نهایت می‌تواند به مینای بیولوژیکی منجر شود. مینای دندان می‌تواند به عنوان یک ماده پرکننده طبیعی برای ترمیم مینای دندان استفاده شود.

مزیت آن این است که به این ترتیب فیزیولوژی و عملکرد بافت دندان به طور طبیعی ترمیم می شود. در حالی که این موضوع در مورد مواد مصنوعی صدق نمی کند. علاوه بر این، خطر کمتری برای نکروز دندان وجود خواهد داشت، که می تواند در سطح تماس هنگام استفاده از مواد مصنوعی رخ دهد.

تصویر یک دندانپزشک در حال دیدن عکس دندان

اهمیت و تاثیر در بسیاری از بخش‌ها

دندانپزشکان می توانند با این ماده پرکننده بیولوژیکی به بیماران خود کمک کنند. همچنین مدل سلول سه بعدی می تواند در بخش های دیگر نیز کاربرد داشته باشد. به عنوان مثال، می تواند به صنایع غذایی کمک کند تا تأثیر محصولات غذایی خاص را بر مینای دندان بررسی کنند، یا تولیدکنندگان خمیردندان را برای بهینه سازی محافظت و مراقبت بررسی کنند. پروفسور Vankelecom نتیجه گیری می کند، علاوه بر این، ما می خواهیم این مدل را با انواع دیگر سلول های بنیادی دندانی ترکیب کنیم تا ساختارهای دندانی دیگر و در نهایت یک دندان بیولوژیکی کامل بسازیم. اکنون، ما بر روی آملوبلاست ها تمرکز کردیم، اما مدل جدید ما به وضوح احتمالات مختلفی را برای تحقیقات بیشتر و برنامه های بی شماری  باز می کند.

نتایج این تحقیقات به رهبری پروفسور Hugo Vankelecom و پروفسور Annelies Bronckaers از دانشگاه UHasselt در Cellular and Molecular Life Sciences منتشر شده است.

کودک در دندانپزشکی

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x