آسم و سلامت دهان و دندان

آسم و سلامت دهان و دندان

آسم و سلامت دهان و دندان

مطالعه اخیر حوزه دندانپزشکی نشان می دهد که افراد مبتلا به آسم تقریبا یک پنجم بیشتر احتمال ابتلا به بیماری لثه را دارند. تقریباً 235 میلیون نفر در سراسر جهان به آسم مبتلا هستند. آسم یک بیماری تنفسی است که لوله‌ها و نایژه‌های تنفسی را باریک و ملتهب می کند. آسم علائمی مانند دشواری تنفس، خس خس سینه، سرفه و سفت شدن قفسه سینه را به همراه دارد. این وضعیت همچنین می تواند باعث خشکی دهان شود که به دنبال آن منجر به ایجاد پلاک و بیماری لثه خواهد شد. اگر آسم دارید، مهم است که اقدامات لازم را برای مراقبت از سلامت دندان خود انجام دهید. با این اقدامات از پلاک و بیماری لثه پیشگیری خواهید کرد.

بیماری آسم و مراقبت دهان و دندان

اجتناب از محرک‌های رایج آسم

افراد مبتلا به آسم می توانند از بعضی محرک‌ها اجتناب کرده تا از سلامت دهان و دندان خود بهتر محافظت کنند. آسم محرک‌های مختلفی دارد؛ از جمله شرایط آب و هوایی همراه با رطوبت بالا یا دمای پایین، محرک‌هایی مانند دود و گازهای شیمیایی، عوامل آلرژی مانند گرده گیاهان، و تماس با حیوانات خانگی و حشرات. در این میان سوسک‌ها، جوندگان و ساس‌ها می‌توانند علائم آسم را تشدید کنند. بنابراین حتما خانه، لوازم خواب، آشپزخانه، مبلمان و فرش خود را مورد بررسی قرارداده و ضدعفونی کنید. این کار منزل شما را در برابر هجوم حشرات و سایر آلودگی‌ها ایمن نگاه می‌دارد.

آسم و مراقبت های دهان

مشکل خشکی دهان

اگر آسم دارید، احتمالاً اغلب اوقات خشکی دهان را تجربه می کنید. وضعیتی که در آن بزاق کافی در دهان تولید نمی‌شود. خشکی دهان اغلب در افراد مبتلا به آسم رخ می دهد، زیرا جریان هوا محدود آنها را مجبور به تنفس از طریق دهان می‌کند. داروهای استنشاقی آسم با سرکوب غدد بزاقی و محدود کردن تولید بزاق به این وضعیت دامن می‌زنند. بزاق برای شستن باکتری های مضر دهان بسیار مهم است. در عوض، خشکی دهان شرایط ایده‌آلی را برای باکتری‌های مضر ایجاد می‌کند. این باکتری‌ها باعث ایجاد پلاک می‌شوند. این فرایند، بوی بد دهان، پوسیدگی دندان و بیماری لثه را به دنبال خواهد داشت.

 

آسم و بیماری های لثه

بیماری لثه و بهداشت دهان و دندان

پیشگیری از بیماری لثه

خوشبختانه راه های مختلفی برای حفظ سلامت دهان و دندان وجود دارد و می‌توان با وجود آسم از بیماری لثه پیشگیری کرد. همیشه بعد از استفاده از اسپری‌ها، دهان خود را با آب بشویید. می‌توانید بعد از استفاده از مسواک زدن، دهان خود را با دهانشویه بشویید. در مورد اسپری‌های استنشاقی با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که این داروها دارای شیرین کننده هستند یا دارای مواد مضری برای لثه و دندان هستند، این اقدامات را بیشتر نمایید. همچنین می توانید دندانپزشک خود را در مورد آسم خود مطلع کنید. از دندانپزشک خود در مورد بهترین راه‌های مراقبت و بهداشت دهان و دندان، راهنمایی بخواهید. به عنوان مثال، نوشیدن منظم آب در طول روز راهی موثر برای جلوگیری از خشکی دهان است.

 

در نهایت، بهترین راه برای مراقبت از سلامت دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و شستشوی دهان است. با آگاهی در مورد سلامت دهان و دندان و اقدامات مراقبتی، افراد مبتلا به آسم می توانند لبخندی زیبا و سالم داشته باشند.

برای مشاوره در رابطه با محصولات ضدعفونی کننده و دهانشویه، با کارشناسان نانوسیل تماس بگیرید.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x