دلیل بوی بد دهان در صبح چیست؟

دلیل بوی بد دهان در صبح چیست؟

 

صبح از خواب بیدار می شوید و قبل از هر چیزی به سرعت دهان خود را با دست خود می پو شا نید تا مبادا شریک زندگی تان متوجه بوی بد دهان شما بشود، اما آیا تا به حال این سوال برای شما پیش آمده که علت بوی بد دهان در صبح چیست؟ تا به حال به دنبال دلایل و رفع آن بوده اید؟ آیا می دانستید می توانید به راحتی جلوی بوی بد دهان خود را در صبح بگیرید؟ نفس صبحگاهی، بوی بد دهان یا هر چه اسمش را بگذارید، ناخوشایند است و قطعا شما دوست ندارید  به شریک زندگی خود با بوی بد دهان، صبح بخیر بگویید. اما از چه راه هایی می توان از بوی بد دهان در صبح خلاص شد؟ با ما همراه باشید و به این مشکل پایان دهید.

علت اصلی بوی بد دهان در صبح

به طور کلی خشک شدن دهان، باعث ایجاد بوی بد در دهان می شود. وقتی شب به خواب می روید تا صبح دهان شما بزاق بسیار کمی ترشح می کند و خشک می شود، اصلی ترین دلیل بوی بد دهان در صبح همین است. برخی از دارو ها می توانند باعث خشک شدن دهان شما در طول شب شده و بوی بد دهان شما را بد تر کنند. به همین دلیل است که افراد مسن که اغلب داروهای زیادی مصرف می‌ کنند، صبح‌ ها نفس خود را ناخوشایند تر حس می کنند. افراد سیگاری نیز ممکن است بیشتر متوجه بوی بد صبحگاهی در دهان خود باشند. سیگار نه تنها باعث خشک شدن بزاق دهان (دهانشویه طبیعی) می شود، بلکه می تواند دمای دهان را نیز افزایش دهد و آن را به بستری برای رشد باکتری های مخوفی تبدیل کند که باعث بوی بد دهان می شوند.

مواردی که بوی بد دهان را تشدید می کنند

مواردی که بوی بد دهان را تشدید می کنند

علت بوی بد دهان در صبح می تواند به عوامل دیگری نیز وابسته باشد. گاهی برخی آلرژی ها یا مشکلات و بیماری های معده و روده باعث بوی بد در دهان می شود که در این صورت باید به پزشک مراجعه کرد، اما برخی دلایل آن رعایت نکردن بهداشت فردی، اهمیت ندادن به نظافت دهان و دندان و همچنین مصرف برخی غذاها باشد. اگر عدم بهداشت دهان و دندان ادامه پیدا کند می تواند باعث بروز عفونت در لثه ها شود. دریافت اطلاعات و آگاهی از علل بوی بد دهان، می تواند به پیشگیری از آن کمک به سزایی کند. این دلایل عبارتند از:

  • خوردن خوراکی هایی با بوی تند مانند سیر، پیاز یا سرکه
  • عدم استفاده از مسواک و نخ دندان به صورت مداوم
  • عدم استفاده از دهان شویه
  • مشکلات و عفونت های لثه
  • تنفس از طریق دهان
  • عفونت سینوس
  • داشتن لوزه های بزرگ

تاثیر بهداشت دهان در بوی بد صبحگاهی

از بین بردن بوی بد صبحگاهی دهان سخت نیست و نیاز به مراقبت های پیچیده و عجیب غریب ندارد! یک فرد می تواند به راحتی با رعایت بهداشت دهان و دندان خود، بوی بد دهان را درمان کند. اما چگونه؟ مسواک به تنهایی نمی تواند بسیاری از باکتری های بین دندان ها و لا به لای ذرات زبان شما را تمیز کند، به همین دلیل استفاده از نخ دندان برای از بین بردن باکتری های بین دندان و دهان شویه برای از بین بردن باکتری های لثه و زبان ضروری است. یک مطالعه در مورد اثر بخشی دهان شویه در برابر تنفس صبحگاهی نشان داد که استفاده روزانه از دهان شویه مناسب، به میزان قابل توجهی تعداد باکتری های موجود در بزاق را کاهش می دهد. استفاده از دهان شویه می تواند تضمین کند که هیچ ذره ای از غذا در طول شب در دهان باقی نمی ماند.

راه های از بین بردن بوی بد دهان در صبح

راه های از بین بردن بوی بد دهان در صبح

احتمالا شما هم اولین راهی که برای از بین بردن بوی بد دهان خود به ذهنتان می رسد این است که به سرعت یک آدامس نعنایی را در دهان خود گذاشته و بجوید، اما این روش فقط برای مدت کوتاهی اثر بخش است و پس از چند دقیقه دوباره بوی بد دهان به سراغ شما خواهد آمد! اگر آدامس در دسترس شما نبود چه خواهید کرد؟ بهتر است راه حل های اصلی این مشکل را بدانید تا بتوانید این مشکل را برای همیشه حل کنید. البته گاهی ممکن است دلایل دیگری مانند بیماری های مختلف معده، روده یا لثه وجود داشته باشد که نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشید، اما در کل این راه ها به حل این مشکل کمک خواهند کرد:

  • رعایت بهداشت دندان و دهان به صورت مداوم
  • استفاده از ضد عفونی کننده های دهان و دندان
  • خوردن صبحانه
  • ترک تنفس دهانی
  • نوشیدن زیاد آب

تاثیر دهان شویه در رفع بوی بد دهان

شما می توانید فقط با خرید دهان شویه و استفاده آن به صورت مداوم بوی بد دهان خود را در صبح درمان کنید. دهان شویه تمامی باکتری هایی که نخ دندان و مسواک نمی توانند آن ها را از بین ببرند، خواهد کشت! بهترین زمان استفاده از دهان شویه، شب ها بعد از مسواک زدن است. دهان شویه تمامی ذرات غذا که بین ذرات زبان، لثه و دندان های شما پس از مسواک زدن باقی مانده اند را از بین می برد و تا صبح دیگر هیچ ذره ای از غذا در دهان شما باقی نمانده که بخواهد تبدیل به باکتری های بد بو بشود. همچنین برخی دهان شویه ها کمک می کنند تا ترشح بزاق در دهان کمی بیشتر شود، و این خود از خشکی دهان جلو گیری کرده و مانع ایجاد بوی بد در دهان می شود، پس استفاده این ماده اثر بخش را نا دیده نگیرید.

دهان شویه چگونه بوی بد دهان را از بین می برد؟

دهان شویه چگونه بوی بد دهان را از بین می برد؟

دهان شویه یکی از محبوب ترین محصولات بهداشت دهان و دندان در بسیاری از نقاط جهان است. طبق تحقیقاتی که توسط محققان انجام شده، دهان شویه حاوی ترکیبات ضد باکتریایی مانند کلرهگزیدین و ستیل پیریدینیوم می باشد که این ترکیبات باعث از بین رفتن باکتری های مولد بوی بد در دهان هستند. در واقع بوی بد دهان ناشی از باکتری ها و آثار غذایی است که در پشت و لا به لای زبان جمع می شوند و با از بین رفتن آن ها توسط دهان شویه، احساس تازگی در دهان خود خواهید کرد. محققان می گویند که که اگر این ذرات و باکتری ها در دهان باقی بمانند، به ترکیبات گوگردی بد بو در دهان تجزیه می شوند. از آنجا که استفاده از دهان شویه فقط حدود 30 ثانیه در روز وقت ما را می گیرد تعجب بر انگیز است که تا این حد برای سلامت دهان مفید باشد.

تنفس دهانی و بوی بد دهان

هنگامی که شما از دهان تنفس می کنید، باعث خشک شدن بزاق دهان خود می شوید. خشکی دهان نیز علت بوی بد دهان در صبح می باشد. به همین دلیل افرادی که عادت به تنفس دهانی دارند، معمولا بیشتر با این مشکل مواجه هستند. اگر متوجه شده اید که بینی شما اغلب به دلیل عفونت های تنفسی دچار گرفتگی می شود، اقداماتی وجود دارد که می توانید این مشکل را حل کنید:

  • استفاده از دهان شویه در طول پرواز یا سفرهای طولانی
  • استفاده از داروهای ضد آلرژی در اولین علائم آلرژی یا سرماخوردگی برای جلوگیری از گرفتگی بینی
  • خوابیدن به پشت جهت باز شدن راه های تنفس بینی
  • تمیز نگه داشتن خانه از مواد حساسیت زا
  • نصب فیلتر های هوا در سیستم های گرمایش و تهویه برای جلوگیری از انتشار مواد حساسیت زا در خانه
  • تنفس از طریق بینی را تمرین کنید تا عادت تنفس دهانی را ترک کنید

رژیم غذایی سالم و رفع بوی بد دهان

رژیم غذایی سالم و رفع بوی بد دهان

آیا می دانستید مصرف زیاد شکلات و شیرینی های خامه ای، و همچنین غذا های حاوی نشاسته باعث بوی بد صبحگاهی دهان می شوند و حتی علت بوی بد دهان در صبح هستند؟ به این دلیل که باکتری هایی که در دهان وجود دارند، از قند و نشاسته تغذیه می کنند و به این صورت افزایش می یابند، که افزایش این باکتری ها معادل است با افزایش بوی بد دهان. داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش بوی بد دهان در صبح کمک کند، به خصوص خوراکی هایی که شب قبل از خواب مصرف می کنید. سعی کنید در طول شب مصرف قند را کاهش داده و شام سبک نوش جان کنید. مصرف میوه و سبزی جات حاوی فیبر مانند هویج و سیب باعث کاهش پلاک های بد بو در دهان می شوند. پس حواستان به چیز هایی که می خورید به خصوص در شب باشد.

تاثیر نوشیدن آب و رفع بوی بد دهان

اگر در طول روز و همچنین قبل از خواب آب بیشتری بنوشید، متوجه بهبود بوی نفس صبحگاهی خود خواهید شد. اگر می خواهید دلیل بوی بد دهان کودک خود را نیز بدانید، باید به شما بگوییم که مصرف آب کم باعث خشکی دهان و در نتیجه ایجاد بوی بد در دهان کودکان می شود. مصرف زیاد آب در طول روز خشکی دهان را کاهش می دهد و باعث افزیش تولید بزاق در دهان می شود. بسیاری از افراد ممکن است متوجه شده باشند که هنگام افزایش مصرف آب و کاهش میزان مصرف کافئین و الکل منجر به بهبود بوی نفس آن ها در صبح می شود. کافئین، الکل و سیگار کشیدن نیز می تواند باعث خشکی دهان شود. در کل سعی کنید اجازه ندهید دهان شما خشک شود و مدام از خوردن و نوشیدن خوراکی های آب دار لذت ببرید و میزان ترشحات بزاق دهان خود را افزایش دهید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بوی بد دهان شما فقط به صبح محدود نمی شود و دائما در طول روز احساس می کنید که بوی بد دهان شما، باعث آزار خود و اطرافیانتان می شود و با رعایت بهداشت دهان و دندان و دیگر راه های از بین بردن بوی بد دهان، همچنان مشکل حل نشده است، ممکن است مشکلات بزرگتری وجود داشته باشد. گاهی بیماری ها و عفونت های لثه، مشکلات و بیماری های روده و معده ممکن است علت بوی بد در دهان در صبح و دیگر مواقع باشند. در این صورت انجام تمامی راه حل های رفع بوی بد دهان بی فایده خواهد بود. گاهی ممکن است دچار پوسیدگی دندان شده باشید و در صورت عدم مراجعه به پزشک، دندان شما خراب و خراب تر شود. پس فراموش نکنید که هنگام مواجهه با این مشکل، حتما به پزشک مراجعه کنید و دست از آزار نزدیکان خود، با بوی دهان خود بردارید.

آدامس بجوید

هرگز اجازه ندهید بوی بد دهان شما باعث آزار اطرافیانتان شود، به خصوص در صبح که بوی بد دهان در هر ساعتی از روز بیشتر است. همیشه لازم است که یک بسته آدامس نعنایی تند همراه خود داشته باشید، زیرا گاهی ممکن است در قطار یا اتوبوس یا شرایطی مشابه در مدت طولانی صحبت نکنید و چیزی نخورید و این خود باعث توقف ترشح بزاق دهان و در نتیجه ایجاد بوی بد می شود. ممکن است بوی بد دهان شما بر اثر بیماری های لثه و یا معده باشد و رفع آن نیاز به زمان داشته باشد، در این حین می توانید با جویدن آدامس های نعنایی تند و همچنین استفاده از دهان شویه های مخصوص بوی بد دهان خود را کاهش دهید. به طور کلی هر کاری که می کنید اجازه ندهید آب دهان شما خشک شود، زیرا همین خشک شدن، بوی بد آن را چند برابر می کند.

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله متوجه شدید که برای رفع بوی بد دهان چه باید کرد؟ در بسیاری از موارد، تنفس بد بوی صبحگاهی را می توان با ترکیبی از مراقبت های دهان درمان کرد. حفظ بهداشت دهان و دندان و استفاده از دهان شویه، بهترین، سریع ترین و موثر ترین راه حل در طولانی مدت برای رفع بوی بد دهان در صبح می باشد. شب ها قبل از خواب دندان های خود را مسواک بزنید، از دهان شویه استفاده کنید و بعد از آن چیزی نخورید و ننوشید. انجام این کار می تواند ذرات غذایی را که در طول شب بوی بد ایجاد می کنند از بین ببرد. سعی کنید در طول روز آب بیشتری بنوشید و شب ها از خوردن خوراکی های خوشمزه پر شکر پرهیز کنید، تا وقتی صبح از خواب بیدار می شوید از بوی بد دهان خود خجالت زده نباشید. مصرف سیگار را متوقف کنید.

 

منبع: medicalnewstoday

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x