پراکسید هیدروژن از بین برنده ویروس عامل بیماری کرونا 

پراکسید هیدروژن از بین برنده ویروس عامل بیماری کرونا 

پراکسید هیدروژن در زمان سی ثانیه 99.99 درصد عامل بیماری کرونا ویروس را روی سطوح و پارچه‌ها از بین می‌برد.

سندرم حاد تنفسی کرونا-2 (SARS-CoV-2) عامل بیماری همه‌گیر کرونا ویروس فعلی (COVID-19) است. این بیماری از طریق قطرات تنفسی فرد مبتلا منتقل می شود. قطرات مذکور در هنگام عطسه، سرفه یا صحبت با بیماران کووید 19 تشکیل می‌شوند. یکی دیگر از راه های انتقال عامل بیماری کرونا، لمس سطوح آلوده و به دنبال آن دست زدن به دهان و بینی و لمس چشم‌ها است.

عامل ویروس کرونا به مدت 72 ساعت روی مواد مختلف مانند پلاستیک و فلزات زنده می‌ماند. SARS-CoV-2 به گسترش مداوم این ویروس کمک می‌کند. SARS-CoV-2 همچنین تا 48 ساعت روی برخی پارچه‌ها و چوب زنده می‌ماند.

برخی از استراتژی‌های غیردارویی رایج که برای محدود کردن انتقال SARS-CoV-2 استفاده می‌شوند شامل: شستن مکرر دست‌ها، پوشیدن ماسک صورت، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده است.

پراکسایدهیدروژن

پراکسید هیدروژن غیرفعال کننده پاتوژن‌ها

اکثر ویروس‌های پوششی مانند SARS-CoV-2 به مواد ضدعفونی کننده حساس هستند. ضدعفونی کننده‌ها می‌توانند پاتوژن‌ها را غیرفعال کنند یا از بین ببرند.

برخی از ضدعفونی کننده‌های رایج عبارتند از الکل، فرمالدئید، کلر و ترکیبات کلر، گلوتارآلدئید، پراکسید هیدروژن، ارتو فتال آلدئید، فنولیک ها، یدوفورها و اسید پراستیک. اکثر این مواد ضدعفونی کننده به جز پراکسید هیدروژن برای انسان سمی هستند.

 

مطالعات تازه در رابطه با هیدروژن پراکساید

پراکسید هیدروژن به عنوان یک ضدعفونی کننده سطح بالا در نظر گرفته می‌شود. هیدروژن پراکسید می‌تواند به عنوان ضدعفونی کننده نیز مورد استفاده قرار گیرد. اثرات ویروس کشی پراکسید هیدروژن علیه جانشین‌های SARS-CoV، ویروس آنفلوانزای خوکی و ویروس آنفلوانزای مرغی در مطالعات قبلی گزارش شده است.

تا به امروز، هیچ مدرکی در رابطه با کارایی مواد ضدعفونی کننده در ریشه کن کردن پاتوژن‌ها از سطوح بدن و لباس‌ها ثبت نشده است. در مطالعه اخیری که در مجله Scientific Reports بررسی شده و در حال حاضر در سرور Preprint Research Square* موجود است، دانشمندان به این شکاف در تحقیقات پرداخته‌اند.

هیدروژن پراکساید

از بین بردن غشای چربی ویروس کرونا

اثر پراکسید هیدروژن بر چندین نوع پارچه آلوده به SARS-CoV-2 مورد ارزیابی قرار گرفت. از نظر مکانیکی، رادیکال های آزاد هیدروکسیل تولید شده توسط پراکسید هیدروژن می توانند DNA، لیپیدها و سایر مواد سلولی پاتوژن ها را از بین ببرند. از آنجایی که SARS-CoV-2 یک ویروس پوششی حاوی یک لایه چربی است، پراکسید هیدروژن می تواند ویروس را با از بین بردن موثر لایه پوششی از بین ببرد. این فرایند از طریق اکسیداسیون انجام می‌شود. پراکسید هیدروژن 99.9 درصد SARS-CoV-2 را در همه انواع پارچه‌ها و کفش‌های آزمایش شده در عرض 30 ثانیه از بین می‌برد.

چه میزان از محلول برای ضد عفونی زخم لازم است؟

یک ضدعفونی کننده بی‌خطر و موثر برای ضدعفونی کردن وسایل

پراکسید هیدروژن را می توان به عنوان یک ضدعفونی کننده برای حوله و لباس استفاده کرد. همچنین می توان از آن برای ضدعفونی کردن وسایل مشترکی که قابل شستشو نیستند، مانند مبلمان پارچه‌ای و اسباب بازی های نرم در مهدکودک‌ها استفاده کرد.

انتظار می‌رود استفاده از پراکسید هیدروژن، انتقال SARS-CoV-2 را بر روی پارچه‌ها کاهش دهد. مطالعات قبلی گزارش داده اند که این ویروس می تواند روی پارچه های پنبه ای و پلی استر برای کمتر از یک روز زنده بماند. این زمان، فرصت کافی برای انتشار قابل توجه ویروس در عموم است. 

مواد ضدعفونی کننده معمولی مانند هیپوکلریت، الکل و کلر را نمی‌توان روی پارچه ها استفاده کرد. به عنوان مثال، هیپوکلریت می تواند پارچه را سفید کند و باعث تحریک پوست شود. در حالی که بسیاری از افراد به بوی کلر حساس هستند. از طرفی الکل قابل اشتعال است. مصرف الکل در طولانی مدت آن می‌تواند باعث خشکی و تحریک پوست شود. در حالی که استفاده از پراکسید هیدروژن بر روی پارچه‌ها، پوست و سطوح، این مضرات را ندارد.

برای مشاوره و خرید محصولات نانوسیل با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x