آلودگی خطرناک اسباب‌بازی‌ حمام

آلودگی خطرناک اسباب‌بازی‌

آلودگی اسباب‌بازی‌ در حمام

یک میکروبیولوژیست بعد از نصف کردن یک اردک اسباب‌بازی‌ حمام، خبر شوکه‌کننده‌ای داد!

آیا تا به حال بعضی از اسباب‌بازی‌ های حمام را که فرزندتان برای چند هفته استفاده کرده است فشار داده‌اید؟ از اسباب‌بازی‌های دارای سوراخ، یک ماده لزج سبز مایل به سیاه بیرون می‌آید! مطالعه‌ای در سال 2018 توسط محققان سوئیسی نشان می‌دهد که اسباب‌بازی‌های پلاستیکی نرم مانند اردک‌های لاستیکی زمینه‌ای برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها هستند.  برخی از این اسباب‌بازی‌ها می‌توانند کودکان را بیمار کنند. محققانی که اسباب‌بازی‌های حمام مورد استفاده کودکان را بررسی کردند، دریافتند که همه آن‌ها دارای «تجمعات بیوفیلم» هستند.

اسباب‌بازی حمام

حمام کردن با وجود اسباب‌بازی برای کودکان سرگرم کننده است. اما یک خطر پنهان وجود دارد؛ خطری که می‌تواند برای شما یا فرزندانتان بسیار ناخوشایند باشد.

تحقیقات نشان داده که 70 درصد از اسباب‌بازی‌های حمام حاوی همان بیوفیلم سیاه و لزج هستند و به طور بالقوه می‌تواند بسیار مضر باشد.

بیوفیلم‌ها در واقع مجموعه کاملی از میکروارگانیسم‌های مختلف از جمله باکتری‌ها، قارچ‌ها و کپک‌ها هستند. بیوفیلم‌های داخل اسباب بازی به هم می‌چسبند و یک ماده لزج تشکیل می‌دهند تا به زنده ماندن و تکثیر هم کمک کنن.

باکتری‌هایی که توانایی تشکیل بیوفیلم را دارند به دلیل مقاومت بالا می‌توانند عفونت‌های مزمن (عفونت‌هایی مانند التهاب پایدار و آسیب بافتی) ایجاد کنند.

اسباب‌بازی آلوده
اسباب‌بازی آلوده

 

منبع این موجودات بیوفیلم به چهار عامل اصلی بستگی دارد:

  • مواد پلاستیکی انعطاف پذیر که کربن آلی قابل جذب (AOC) را آزاد می کند.
  • میکروبیوم آب لوله کشی که میکروارگانیسم‌های خاصی را به اسباب‌بازی حمام وارد می کند.
  • مواد مغذی موجود در محصولات مراقبت شخصی و همچنین مایعات بدن انسان.
  • میکروارگانیسم‌های ناشی از کاربر و آلودگی محیطی.

اسباب‌بازی آلوده

آیا می توانید اسباب بازی‌های حمام را با سفید کننده تمیز کنید؟ با چه نسبتی سفید کننده را رقیق می‌کنید؟

شما می‌بایست به طور مرتب اسباب‌بازی های حمام را تمیز کنید. این کار از رشد کپک روی آنها یا داخل آنها جلوگیری می‌کند. در حالت ایده آل، اگر در اسباب‌بازی حمام کپک دیدید، باید آن را دور بریزید. اگر اسباب‌بازی خاصی است که می‌خواهید نگه دارید، می‌توانید آن را با قرار دادن در مخلوطی از ¾ فنجان سفیدکننده و یک گالن آب تمیز کنید. باید اسباب بازی را یک شب خیس کنید و سپس آن را از محلول خارج کنید و بگذارید کاملاً در هوا خشک شود. اگر هیچ کپکی روی اسباب‌بازی نمی‌بینید یا بویی نمی‌دهد، می‌توانید به حمام برگردانید. اما برای رشد مجدد کپک به دقت نظارت کنید.

 

آیا سرکه جایگزین مناسبی برای سفید کننده است؟

سرکه یک جایگزین قابل قبول برای تمیز کردن اسباب بازی های حمام است. می‌توانید با مخلوط کردن یک گالن آب با ½ فنجان سرکه سفید و خیس کردن اسباب‌بازی‌ها در آن برای حدود یک ساعت، محلولی درست کنید. سپس اسباب‌بازی‌ها را بشویید تا از قالب پاک شوند و سپس اجازه دهید در هوا خشک شوند. اگر هنوز بوی سرکه می‌دهند، کافی است قبل از استفاده مجدد کودک، یک آبکشی ساده انجام دهید و کاملا خشک کنید.

به گفته شرکت فیشر پرایس هفته‌ای یک‌بار خیساندن اسباب‌بازی‌های حمام در محلول 50 درصد آب داغ و 50 درصد سرکه سفید برای جلوگیری از تشکیل کپک ایده‌آل است.

اسباب‌بازی آلوده

Translation is too long to be saved

با چه روش های دیگری می توانید اسباب‌بازی‌ حمام را تمیز کنید؟ اسباب‌بازی‌های حمام را به صورت مرتب بفشارید.  تشک‌های حمام  را برای خشک شدن آویزان کنید. سوراخ‌های اسباب‌بازی‌های جدید حمام را قبل از شروع استفاده ببندید.  اسباب‌بازی‌های حمام با آب و صابون بشویید و سپس خشک کنید. شما می‌توانید از ضدعفونی کننده‌های مخصوص اسباب بازی استفاده کنید.

اسباب‌بازی‌ها را پس از هر حمام، خوب تکان دهید و خشک کنید. 

کدام نوع اسباب‌بازی حمام برای رشد کپک بدتر است؟ بهترین‌ها کدام‌اند؟ اسباب‌بازی‌های حمام پلاستیکی نرم و انعطاف‌پذیر از بدترین‌ها هستند. همچنین اسباب‌بازی‌هایی با سوراخ‌هایی که آب از طریق آنها وارد می‌شود، فضایی برای رشد کپک‌ها فراهم می‌کنند. چرا که این اسباب‌بازی‌ها مقدار کمی آب را در داخل خود نگه می‌دارند. این اسباب‌بازی‌ها حتی اگر «کاملاً» فشرده شوند، ممکن است کپک در آن‌ها ایجاد شود. آب به اضافه منبع کربن (مانند صابون حمام و ترکیبات خاص در پلاستیک انعطاف‌پذیر) باعث تشکیل کپک می‌شود.

اسباب‌بازی آلوده

در اسباب‌بازی‌‌های حمامی، موارد دارای سوراخ‌های متعدد، بهترین نوع هستند. همچنین اسباب‌بازی لاستیکی بدون حفره گزینه بسیار خوبی است. بهتر است اسباب‌بازی‌های ساخته شده از پلاستیک جامد تهیه کنید. یا اسباب بازی هایی که کاملا باز و خشک شوند. اسباب‌بازی‌های حمام ساخته شده از پلاستیک انعطاف پذیر می‌توانند کربن آلی قابل جذب (AOC) را آزاد کنند. این کربن آلی به رشد میکروبی کمک می کند. به دلیل خطر قرار گرفتن در معرض کپک، برخی از والدین نگران استفاده از اسباب‌بازی‌های حمام هستند. اما رعایت اصول بهداشتی و دور انداختن اسباب‌بازی‌هایی که به طور ایمن تمیز نمی‌شوند، زمان حمام کودک شما را هم کم‌خطر و هم سرگرم‌کننده خواهد کرد!

 

برای مشاوره در مورد ضدعفونی اسباب‌بازی کودکان 
می‌توانید با کارشناسان نانوسیل تماس بگیرید.
1 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x