برای ضد عفونی سطوح از چه چیزی استفاده کنیم؟

برای ضد عفونی سطوح از چه چیزی استفاده کنیم؟

تمیز کردن با یک پاک کننده خانگی که حاوی صابون یا مواد شوینده است، ممکن است بتواند میزان میکروب روی سطوح را کاهش دهد، اما برای از بین بردن ویروس های بیماری زا نباید به آن ها اکتفا کرد، بنابراین بهتر است بهترین محلول برای ضد عفونی سطوح را بشناسیم. اقدامات ضد عفونی برای کاهش پتانسیل آلودگی ویروس COVID-19 در محیط های غیر بهداشتی، مانند خانه، اداره، مدارس، ورزشگاه ها، ساختمان های در دسترس عموم، مراکز اجتماعی مذهبی، بازارها، حمل و نقل و مکان های تجاری یا رستوران ها مهم هستند. سطوح با لمس بالا را برای ضد عفونی باید در اولویت قرار داد، سطوحی مانند دستگیره ‌های در و پنجره، سطوح حمام، توالت ‌ها و شیرآلات، دستگاه‌ های شخصی صفحه لمسی، صفحه ‌کلید رایانه شخصی و محل کار.

چرا سطوح دائما نیاز به ضد عفونی دارند؟

استفاده موثر از مواد ضد عفونی کننده عامل مهمی در پیشگیری از عفونت های بیماری زا است، به خصوص سطوح که به دلیل تماس مداوم با پوست، یکی از منابع تجمع بسیاری از باکتری ها و ویروس ها هستند. اگر فردی که به ویروس کرونا مبتلا شده است عطسه یا سرفه کند، قطرات حاوی ذرات ویروس می توانند در هوا حرکت کنند و در نهایت روی سطوح مجاور فرود بیایند و سپس با انتقال ویروس به چشم ‌ها، بینی یا دهان به بیماری مبتلا می ‌شوید. در ابتدای شیوع ویروس کرونا دانشمندان و مقامات بهداشت عمومی فکر می کردند که آلودگی سطحی یک مشکل بسیار بزرگ است است و مطالعات اولیه نشان می‌داد که ویروس کرونا می ‌تواند روز ها روی سطوح زندگی کند، اما پس از تحقیقات بیشتر مشخص شد که عمر این ویروس بر روی سطوح کمتر است، با این حال سطوح باید هر روز ضد عفونی شوند.

ویژگی های یک محلول ضد عفونی سطوح موثر

ویژگی های یک محلول ضد عفونی سطوح موثر
ویژگی های یک محلول ضد عفونی سطوح موثر

گفتیم که سطوح به دلیل تماس زیاد و دائمی با پوست دست افراد مختلف، یکی از منابع اصلی تجمع انواع ویروس ها و باکتری ها هستند، بنابراین بهتر است درباره محلول ضد عفونی سطوح اطلاعات بیشتری به دست آوریم تا بتوانیم سلامت خود و اطرافیانمان را تضمین کنیم. ویژگی های یک محلول ضد عفونی موثر شامل موارد زیر است:

  • دارای ماندگاری زیاد و اثر طولانی مدت باشد.
  • عدم ایجاد حساسیت های پوستی، تنفسی و چشمی.
  • دارای قدرت از بین بردن ویروس های مختلف.
  • عدم ایجاد خورندگی و تجزیه سطوح.
  • به دلیل استفاده مکرر بتوان آن را در حضور انسان و دیگر خوردنی ها استفاده کرد، بدون اینکه آسیبی ایجاد کند.
  • دارای قیمت مناسب باَشد.

سعی کنید پیش از خرید محلول ضد عفونی سطوح این ویژگی ها را در نظر بگیرید. ضد عفونی کننده ی سطوح نانوسیل تمامی ویژگی های ذکر شده را دارا می باشد.

 اثربخشی محلول های ضد عفونی

آیا یک محلول ضد عفونی می تواند میکروب ها و سایر عوامل بیماری زا را از بین ببرند؟ به عنوان مثال، ممکن است در مورد استافیلوکوکوس اورئوس که در برابر بسیاری از ضد عفونی کننده ها مقاوم هستند، نگران باشید. برخی از محلول های ضد عفونی به عنوان از بین برنده این باکتری مورد تایید EPA هستند. به خاطر داشته باشید که پاتوژن ‌ها می ‌توانند سویه ‌های متفاوتی داشته باشند و انواع ضد عفونی‌کننده‌ ها برای از بین بردن سویه‌ های خاص تأیید شده ‌اند، بنابراین باید سعی کنید بسته به نیاز خود و سطوح متفاوت، بهترین محلول برای ضد عفونی سطوح را انتخاب کنید.

محلول‌های ضد عفونی سطوح حساسیت زا

محلول‌های ضد عفونی سطوح حساسیت زا
محلول‌های ضد عفونی سطوح حساسیت زا

بسیاری از محلول‌‌ های ضد عفونی سطوح با ایجاد حساسیت های پوستی مشکلاتی مانند قرمزی پوست برای شما ایجاد می کنند که با گذشت زمان و استفاده از کرم های مختلف قابل رفع هستند، اما گاهی مشکلات ایجاد شده توسط این ضد عفونی کننده ها فراتر رفته و باعث آسیب زدن به چشم شما می شوند و باید هنگام استفاده از آن ها فاصله بگیرید. این آسیب ها غیر قابل جبران نیستند اما بهتر است از یک ضد عفونی ایمن تر استفاده کرد که شامل چنین مشکلاتی نشود. آسیب های تنفسی توسط انواع ضد عفونی کننده ها نیز شایع است که در صورت استفاده زیاد به دلیل داشتن مواد شیمیایی مشکلات تنفسی ایجاد می کنند که گاهی این آسیب ها غیر قابل جبران است و موجب بیماری های تنفسی تا آخر عمر می گردد، بنابراین استفاده از ضد عفونی کننده های غیر حساسیت زا سلامتی بیشتری برای خود فراهم کنید.

قدرت محلول ضد عفونی سطوح

یک محلول ضد عفونی سطوح باید طیف گسترده ای از باکتری ها و میکروب ها را برای از بین بردن پوشش دهد. در واقع محلول های ضد عفونی حاوی موادی هستند که رشد میکرو ارگانیسم ها را توقف یا کند می کنند. محلول هایی که برای دست یا پوست بدن انسان استفاده می شوند برای آسیب نزدن به سطح پوست، معمولا دارای قدرت کم تری هستند، در حالی که محلول های ضد عفونی سطوح قدرت بیشتری دارند و طیف بیشتری از باکتری ها را برای کشتن پوشش می دهند. محلول هایی که برای بیمارستان ها یا محیط های پزشکی و بسیار آلوده استفاده می شوند قدرت بیشتری دارند. ضد عفونی کننده های دست معمولاً حاوی غلظت‌ کمتری از بیوسید ها هستند در حالی که ضد عفونی کننده های سطوح غلظت بیشتری دارند. هنگام خرید محلول ضد عفونی سطوح سعی کنید محلول غلیظ تر و پر قدرت تر را انتخاب کنید.

مدت زمان اثر بخشی

مدت زمان اثر بخشی
مدت زمان اثر بخشی

یک محصول ضد عفونی کننده با چه سرعتی یک پاتوژن خاص را از بین می برد؟ آیا این محصول سطوح را به‌ خوبی مرطوب نگه می ‌دارد تا با زمان کشتن باکتری ها مطابقت داشته باشد؟ فرمول‌ های ضد عفونی‌ کننده برای از بین بردن پاتوژن ‌های خاص در مدت زمان مشخصی ثبت می‌ شوند و برای اینکه به طور موثری عمل کنند، باید در تمام این مدت روی یک سطح  مرطوب بمانند. سی ثانیه تا پنج دقیقه ممکن است مدت زمان معمولی برای کشتن باکتری ها باشد. بهتر است یک محلول ضد عفونی سطوح با سرعت اثر بخشی بالا تهیه کنید تا در مدت زمان کمتر میکروب ها را از بین ببرید.

ایمنی و عدم آسیب به سطوح توسط محلول

آیا استفاده از یک محلول ضد عفونی سطوح برای سطوحی که روی آن اعمال می شود ایمن است؟ همانطور که قبلاً ذکر کردیم، برخی از دسته ‌های محلول های ضد عفونی‌ سمی هستند و برخی دیگر موجب ایجاد لکه می شوند. محلول های ضد عفونی سطوحی وجود دارند که با ایجاد خورندگی می توانند به سطوح خانه شما آسیب برسانند. برخی دیگر از محلول ها دارای بوی بسیار نامطلوبی هستند. بهتر است رتبه بندی میزان سم و اشتعال پذیری محصولات و همچنین توصیه های تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) برای محلول های عفونی که استفاده می کنید را بررسی کنید. مطمئن شوید محلول ضد عفونی که تهیه می کنید به هیچ سطحی که برای آن در نظر گرفته شده است آسیب نمی رساند. محلول های نانوسیل فاقد ویژگی های سمی بودن، اشتعال پذیری، بوی نا مطلوب و خورندگی هستند که با اطمینان می توان از آن ها استفاده کرد.

سهولت استفاده محلول های ضد عفونی

سهولت استفاده محلول های ضد عفونی
سهولت استفاده محلول های ضد عفونی

آیا مراحل مورد نیاز برای استفاده از یک ضد عفونی معین برای استفاده در خانه یا محل کار شما امکان پذیر است؟ برخی از دستورالعمل ها به مراحل متعددی نیاز دارند که ممکن است همیشه امکان پذیر نباشند. سختی آب یکی از عواملی است که می تواند بر اثر بخشی برخی از فرمول های ضد عفونی کننده تأثیر بگذارد. استفاده از محلول های ضد عفونی که اسپری می شوند بسیار ساده است و تنها در یک مرحله سطوح مورد نظر را تمیز و ضد عفونی می‌کند. این ویژگی اسپری های ضد عفونی، آن ها را به بهترین گزینه با استفاده آسان برای بسیاری از مکان ها مانند بیمارستان ‌ها، مؤسسات و صنایع تبدیل می کند که طیف وسیعی از باکتری‌ ها، ویروس ‌ها، قارچ ‌ها و کپک ‌ها را شامل می شوند.

نکات مهم درباره ضد عفونی کردن سطوح

سعی کنید سطوحی را که دائما توسط افراد مختلف لمس می شوند  با بهترین محلول برای ضد عفونی سطوح، پاک کنید. آیا می دانستید لکه های چربی مانع رسیدن محلول ضد عفونی به سطح می شوند؟ بنابراین اگر بر روی سطح لکه های چربی وجود دارد، باید ابتدا آن را با مواد شوینده مانند آب و صابون یا مایع ظرف شویی پاک کنید و سپس اقدام به ضد عفونی کنید. محلول های ضد عفونی سطوح  در حجم بالا تری استفاده می شوند، بنابراین اگر از محلولی با کیفیت پایین و حساسیت زا استفاده کنید ممکن است باعث آسیب رساندن به چشمان شما شوند یا در صورت ورود به دهان، مشکلات تنفسی ایجاد کنند.

ویروس کرونا تا چه مدت بر روی سطوح باقی می ماند؟

ویروس کرونا تا چه مدت بر روی سطوح باقی می ماند؟
ویروس کرونا تا چه مدت بر روی سطوح باقی می ماند؟

یکی از سوالات شایعی که درباره ویروس کرونا وجود دارد، مدت زمان باقی ماندن آن بر روی سطوح است. تحقیقات شامل پاسخ دقیقی برای این سوال نشده است، زیرا طول عمر ویروس های مختلف بر روی سطوح بسته به جنس سطوح، دمای محیط و میزان رطوبت متفاوت است. به طور کلی طبق بررسی های اخیر  بقای کرونا ویروس‌ های انسانی روی سطوح، بین  2 ساعت تا 9 روز نشان داده شده است. یکی از موارد دیگر که بر طول عمر ویروس های مختلف بر روی سطوح تاثیر می گذارد، سویه خاص ویروس است. سویه ویروس به قوی بودن آن مرتبط است، که هر چقدر قدرت بیشتری داشته باشد طول عمر آن در همه ی سطوح، هوا و بدن انسان نیز بیشتر است. به همین دلیل است که باید از بهترین محلول برای ضد عفونی سطوح استفاده کنیم تا بتوانیم ویروس هایی با طول عمر بیشتر را از بین ببریم.

چه زمانی و چگونه سطوح خانه خود را ضد عفونی کنیم؟

ممکن است شما هم ندانید که چه زمان هایی باید به ضد عفونی سطوح خانه خود بپردازید. استفاده مکرر از ضد عفونی کننده ها نیز روش مناسبی نیست و ممکن است به سطوح خانه شما آسیب برساند و باعث خرابی آن ها شود. در اینجا نکاتی برای زمان و چگونگی ضد عفونی سطوح آورده شده:

  • سطوح با لمس بالا را در صورت نیاز به طور منظم ضد عفونی کنید.
  • پس از خروج میهمانان و بازدیدکنندگان، به ضد عفونی سطوح بپردازید.
  • دستگیره در ها، میز ها، دستگیره ها، کلید های چراغ و میز های پیشخوان را به طور مداوم ضد عفونی کنید.
  • سطوحی که به وضوح کثیف هستند را ضد عفونی کنید.
  • اگر افراد خانواده شما بیمار یا در معرض ابتلا به بیماری هستند، سطوح بیشتر نیاز به ضد عفونی دارند.
  • سطوح را با استفاده از محصول مناسب برای هر سطح، طبق دستورالعمل های روی برچسب محصول، ضد عفونی کنید.

پیشگیری از آلودگی سطوح توسط ویروس ها

پیشگیری از آلودگی سطوح توسط ویروس ها
پیشگیری از آلودگی سطوح توسط ویروس ها

برای کاهش و پیشگیری از آلودگی سطوح می توانید با انجام اقداماتی در خانه خود از آلودگی سطوح که توسط ذرات معلق در هوا یا تماس سطوح با دست های آلوده به وجود می آیند، جلوگیری کنید. یکی از اقدامات مهم این است که از میهمانانی که به طور کامل واکسینه نشده اند بخواهید ماسک بزنند، البته بهتر است تا حد ممکن میهمانی ها را کاهش دهید، اما در صورت نیاز باید نکات بهداشتی را رعایت کنید و از میهمانان خود نیز بخواهید که به نکات بهداشتی توجه کنند. زدن ماسک، ضد عفونی و شستن دست ها به خصوص هنگام بازگشت از فعالیت های بیرونی و رعایت فاصله اجتماعی از مهم ترین نکاتی هستند که باید توسط همه اعضای خانواده رعایت شوند. اگر فردی در خانه شما به بیماری مبتلا شد از او بخواهید قرنطینه شود و از تماس دست خود با انواع سطوح جلوگیری کند.

نکاتی در رابطه با ضد عفونی سطوح دستشویی

سعی کنید به طور مرتب سطوح دست شویی را ضد عفونی کنید، زیرا یکی از عوامل مهم برای انتقال انواع بیماری ها هستند. از جمله نقاطی که دائما باید به پاکیزه کردن آن بپردازید کاسه توالت، شیر های زیر سینک، دور سر دوش و نگهدارنده دستمال توالت هستند. از آن جایی که باکتری ها دوست دارند در محیط های مرطوب رشد کنند، سعی کنید هر زمان که ممکن است یک پنجره را در دستشویی و حمام خانه خود باز نگه دارید تا از رطوبت آن کاسته شود. سعی کنید همیشه هنگام دست زدن به سفید کننده از دستکش و وسایل محافظ استفاده کنید. برای استفاده ایمن از محصولات ضد عفونی کننده دست شویی برچسب آن را بخوانید و دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید. می توانید از سرکه و جوش شیرین برای تمیز کردن و رفع انسداد مجرای فاضلاب استفاده کنید.

سطوح خانه خود را به فراموشی نسپارید!

حتما تا الان درباره ضرورت استفاده از محلول های ضد عفونی سطوح مطلع شده اید و می دانید که باید از بهترین محلول برای ضد عفونی سطوح استفاده کنید، زیرا انواع مختلف سطوح به دلیل تماس زیاد افراد منابع تجمع بسیاری از آلودگی ها هستند. استفاده از ضد عفونی های غیر حساسیت زا اهمیت بسیار زیادی دارد و همچنین ضد عفونی هایی که استفاده از آن ها راحت باشد تا بتوانید به راحتی در مکان های مختلف از آن استفاده کنید. سعی کنید سطوحی که در خانه شما بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند را بشناسید و به طور مرتب به ضد عفونی آن ها بپردازید. سطوحی مانند سینک و توالت که در رطوبت قرار دارند را فراموش نکنید!

منبع: cdc.gov

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x