علت بوی بد دهان کودکان

علت بوی بد دهان کودکان

مسواک نزدن و خالی بودن معده ممکن است دلیل بوی بد دهان کودک باشد و تقریبا همه ی افراد در طول زندگی خود با این مشکل رو به رو شده اند، اما گاهی این اتفاق ادامه دار است و علت آن را نمی توان کشف کرد. طبق تحقیقات انجام شده تقریبا 37 درصد از کودکان با بوی بد دهان مواجه هستند. اگر برای شما هم پیش آمده که اغلب هنگام به آغوش کشیدن کودک نو پای خود با بوی بد دهان او مواجه می شوید، نگران نباشید، شما تنها والدینی نیستید که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید. در ادامه قصد داریم راجع به علل به وجود آمدن بوی بد در دهان کودکان و نحوه خلاص شدن از شر آن صحبت کنیم.

اهمیت مراقبت از دهان و دندان در کودکان

کودکان معمولا درباره بهداشت دهان و مراقبت از دندان های خود اطلاعات زیادی ندارند، به همین دلیل است که برای اکثر آن ها مشکلاتی مانند خرابی دندان ها و بوی بد دهان رایج است. حتما شما هم با هزینه های سر سام آور دندان پزشکی مواجه شده اید، بنابراین بهتر است برای جلوگیری از این هزینه ها به کودکان خود تمام نکات بهداشتی دهان و دندان را آموزش دهید.

مواردی که باعث بوی بد دهان در کودکان می شوند

مواردی که باعث بوی بد دهان در کودکان می شوند
مواردی که باعث بوی بد دهان در کودکان می شوند

علل بوی بد دهان کودکان بسته به حاد یا مزمن بودن آن متفاوت است. معمولا بوی بد دهان کودک به راحتی با خرید دهان شویه و استفاده از آن و همچنین راه های دیگر درمان می شوند اما گاهی برخی دیگر جدی تر هستند و برای درمان نیاز به مراجعه به دندان پزشک یا متخصص اطفال دارند. علت بوی بد دهان کودکان می تواند موارد زیر باشد:

  • خوردن غذاهایی با بوی تند
  • تنفس صبح گاهی
  • بهداشت ضعیف دهان
  • خشک شدن دهان
  • مشکلات لثه
  • تنفس دهانی
  • عفونت سینوس
  • داشتن لوزه های بزرگ

آشنایی با علل بوی بد دهان کودکان می تواند به شما کمک کند تا از این مشکل پیشگیری کنید. در ادامه توضیح می دهیم که هر یک از این موارد چگونه می تواند بوی بد را در دهان کودکان به وجود آورد.

خوردن غذاهایی با بوی تند

برخی از غذا ها و خوراکی ها مانند سیر، پیاز و پنیر دارای بوی تندی هستند و خوردن آن ها می تواند دلیل بوی بد دهان کودک باشد. با گذاشتن اولین لقمه در دهان، فرآیند هضم غذا در بدن رخ می دهد و با تجزیه شدن غذا در دهان، بوی بدی ایجاد می شود. خوراکی هایی مانند سیر و پیاز شرایط بدتری را ایجاد می کنند زیرا دارای ترکیبات گوگردی هستند و ساعت ها در دهان می مانند، سپس وارد جریان خون می شوند و این بوی بد با هر بازدم از دهان کودک آزاد می شوند. بهتر است سعی نکنید کودک خود را از خوردن این غذا ها منع کنید، زیرا دارای فواید بسیار زیادی برای آن ها هستند و خوشبختانه مشکل خاصی برای سلامت دهان و دندان کودک شما به وجود نمی آورند، همچنین بوی بد حاصل از آن موقتی است.

تنفس صبح گاهی

تنفس صبح گاهی
تنفس صبح گاهی

لثه ها و دندان های همه ی افراد دارای باکتری های ایجاد کننده بو هستند و به همین دلیل است که تنفس صبح گاهی تقریبا برای همه افراد در همه سنین حتی نوزادان و کودکان نو پا با ایجاد بوی بد همراه است. هنگام خواب به خصوص در شب تولید بزاق در دهان به حداقل خود می رسد و این باعث می شوند باکتری های دهان از بین نروند و سر جای خود باقی بمانند. هنگامی که کودک شما از خواب بیدار می شود او را به مسواک زدن تشویق کنید، زیرا با مسواک زدن جریان بزاق به سمت بالا می رود و تنفس صبح گاهی از بین می رود.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و عدم استفاده از مسواک و نخ دندان، ذرات غذا در بین دندان ها و روی زبان جمع می شوند و باکتری های بد بو آزاد می کنند. حواستان باشد که کودک شما از مسواک زدن زبان خود غافل نشود، زیرا بیشتر باکتری های ایجاد کننده بو به درز های زبان می چسبند. استفاده از یک ضد عفونی کننده دهان مانند دهان شویه، می تواند روتین بهداشتی دهان و دندان شما را کامل کند، زیرا ممکن است باکتری هایی در دهان و بین دندان های شما وجود داشته باشند که با مسواک و نخ دندان از بین نروند. در اینجا دهان شویه می تواند به راحتی آن ها را از بین ببرد.

خشک شدن دهان

خشک شدن دهان
خشک شدن دهان

درست مثل زمانی که خواب هستید و ترشح بزاق در دهان شما کاهش می باید، هنگامی که دچار خشکی دهان هستید نیز بزاق کافی در دهان شما تولید نمی شود. وقتی تولید بزاق در دهان کم باشد، باکتری ها و ذرات غذا به دهان شما می چسبند و توسط بزاق شسته نمی شوند، بنابراین این ذرات باقی مانده باعث ایجاد بوی بد در دهان می شوند. علت خشکی دهان ممکن است کم آبی بدن باشد، که می توان با نوشیدن آب بیشتر، آن را رفع کرد. برخی دارو ها و بیماری ها نیز ممکن است باعث خشک شدن دهان شما شوند.

مشکلات لثه

برخی بیماری های لثه در بین کودکان شایع است. وجود پلاک های میکروبی در اطراف و زیر خط لثه که دارای باکتری ها و سموم مختلف هستند، باعث التهاب و عفونت لثه می شوند. این عفونت ها با ایجاد بوی بد در دهان کودکان خود را نشان می دهند. اگر به دنبال پیدا کردن دلیل بوی بد دهان کودک خود هستید، مشکلات لثه را جدی بگیرید، زیرا اگر کودک شما دچار مشکل عفونت لثه باشد، باید سریعا او را نزد دندان پزشک یا متخصص ببرید.

تنفس دهانی

تنفس دهانی
تنفس دهانی

حتما برای شما هم پیش آمده هنگامی که سرما خورده هستید و دچار گرفتگی بینی شده اید، تنفس دهانی برای شما آزار دهنده است. تنفس دهانی باعث خشک شدن دهان کودکان می شود که با بوی بد دهان همراه است. برخی از کودکان طبق عادت از دهان تنفس می کنند که علاوه بر ایجاد بوی بد در دهان آن ها می تواند مشکلات دیگری برای سلامتی آن ها ایجاد کند، به همین دلیل است که باید از ابتدا تنفس درست را به کودکان خود آموزش دهید.

عفونت سینوس

عفونت سینوسی می تواند بوی بدی در دهان کودکان و حتی نوزادان ایجاد کند. این مخاط و عفونت ها از پشت گلو وارد دهان می شوند و با نشستن بر روی زبان بوی بدی ایجاد می کنند. از علائم عفونت سینوسی می توان درد و فشار در قسمت پیشانی، ترشحات غلیظ بینی و کاهش حس چشایی و بویایی را نام برد.

داشتن لوزه های بزرگ

داشتن لوزه های بزرگ
داشتن لوزه های بزرگ

برخی کودکان دارای لوزه های بسیار برجسته و یا لوزه هایی با گودال های عمیق هستند. این نوع لوزه ها باعث می شوند ترشحات دهان و بینی، بقایای غذا و باکتری ها به دام بیوفتند و با گذشت کمی زمان بوی بد ایجاد کنند. همچنین داشتن این نوع لوزه ها باعث ایجاد سنگ لوزه می شوند و در حین تجزیه آن ها بوی بدی متصاعد می شود.

چگونه از شر بوی بد دهان کودک خلاص شویم؟

ممکن است هنگام مواجه شدن با بوی بد دهان کودکان وسوسه شوید که نعنا یا آدامس های مختلف را امتحان کنید، اما این روش ها فقط برای مدت کوتاهی اثر بخش هستند. بهتر است بدانید که برای رفع بوی دهان چه باید کرد. پیش از اقدام به درمان بوی بد دهان کودکان و استفاده از دارو های مختلف باید علت اصلی آن را پیدا کنیم. با این حال، رعایت این نکات در اکثر موارد بوی بد دهان کودکان را از بین می برد، در نتیجه سعی کنید این نکات را به کودکان خود آموزش دهید:

  • مسواک زدن
  • استفاده از دهان شویه
  • خوردن صبحانه
  • استفاده از آدامس های بدون شکر
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم
  • مراجعه به دندان پزشک هنگام خرابی دندان ها
  • ترک تنفس دهانی

در ادامه به توضیح هر یک از این موارد و نحوه تاثیر آن ها در از بین بردن بوی بد دهان خواهیم پرداخت.

 مسواک زدن

مسواک زدن
مسواک زدن

اطمینان حاصل کنید که کودکان دو بار در روز دندان های خود را حد اقل به مدت دو دقیقه در هر مرحله مسواک می زنند و یک بار در روز از نخ دندان استفاده می کنند. بهتر است برای از بین بردن بوی بد دهان در نوزادان یا کودکان نوپا، خودتان عمل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را برای آن ها انجام دهید. کودکان  بزرگ ‌تر می ‌توانند خودشان مسواک بزنند، اما اگر احساس می کنید که بوی بد دهان آن ها با وجود رعایت بهداشت دهان از بین نمی ‌رود، می‌توانید نظارت داشته باشید تا مطمئن شوید که از تکنیک های درستی استفاده می‌کنند. از بچه ها بخواهید که زبان خود را نیز مسواک بزنند تا هر گونه آلودگی از بین برود.

استفاده از دهان شویه

دهان شویه می تواند همه ی باکتری هایی که نخ دندان و مسواک در از بین بردن آن ها نا توان هستند را از بین ببرد. همچنین به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی که دارد می تواند بسیاری از ویروس های بیماری زا را نابود کند. بنابراین به کودکان خود نحوه درست استفاده از دهان شویه را بیاموزید. بهترین زمان استفاده از دهان شویه پس از مسواک زدن است. می توانید دهان شویه های موثر را با  خرید آنلاین نانوسیل تهیه کنید.

خوردن صبحانه

خوردن صبحانه
خوردن صبحانه

به هیچ عنوان اجازه ندهید کودکان وعده صبحانه را حذف کنند. خوردن و آشامیدن در اول صبح باعث می شود دهان شروع به تولید بزاق کند و به تنفس صبحگاهی کمک می کند، علاوه بر این تولید بزاق بیشتر، باعث می شود باکتری های دهان شسته شود و بوی بد دهان از بین می رود.

استفاده از آدامس های بدون شکر

دادن آدامس بدون شکر به کودکان، به خصوص اگر حاوی زایلیتول باشد، راهی عالی برای خلاص شدن از بوی بد دهان است. اگر چه این روش ممکن است یکی از بهترین درمان ‌ها برای از بین بردن بوی بد دهان در کودکان نو پا نباشد، زیرا آنها احتمالاً آن را می ‌بلعند و ممکن است مشکلاتی برای آن ها به وجود آید، اما می‌تواند برای ‌کودکان مدرسه‌ ای مفید باشد. جویدن آدامس باعث جاری شدن بزاق می شود که باکتری های ایجاد کننده بو را از بین می برد. زایلیتول با کاهش پلاک های بد بو و باکتری ها، خطر ایجاد حفره در دندان ها را کاهش می دهد.

داشتن یک رژیم غذایی سالم

داشتن یک رژیم غذایی سالم
داشتن یک رژیم غذایی سالم

باکتری های موجود در دهان از قند و نشاسته تغذیه می کنند. به همین دلیل است که تشویق کودکان به داشتن یک رژیم غذایی سالم و کامل و تلاش برای محدود کردن غذا های شیرین و مصرف غذا های نشاسته‌ ای در حد اعتدال بسیار مهم است. میوه‌ ها و سبزیجات خام و فیبری مانند هویج و سیب مزیت بیشتری برای از بین بردن پلاک ‌های بد بو در دهان کودکان دارند.

مراجعه به دندان پزشک هنگام خرابی دندان ها

اگر بوی بد دهان در کودکان ناشی از پوسیدگی، بیماری لثه یا سایر مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان است، سعی کنید به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند پوسیدگی یا عفونت را از بین ببرند و نکات مراقبت خانگی را برای حفظ سلامت دندان ‌ها و لثه ‌های کودک، به شما ارائه دهند.

ترک تنفس دهانی

ترک تنفس دهانی
ترک تنفس دهانی

سعی کنید به کودک خود کمک کنید تا عادت تنفس دهانی را ترک کند، زیرا تنفس دهانی باعث خشکی دهان و سپس کاهش ترشح بزاق دهانی و در نتیجه ایجاد بوی بد دهان می شود. در واقع مهم ترین دلیل بوی بد دهان کودک تنفس دهانی است. دندانپزشکان اطفال برای کمک به کودکان برای رفع عادات تنفس دهانی مضر آموزش دیده اند، بنابراین اگر موفق به ترک این عادت در کودکان خود نشدید، می توانید به متخصصان دندان پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این متن تقریبا تمامی نکات پیشگیری و رفع  و دلیل بوی بد دهان کودک را ذکر کردیم. برای جلوگیری از عفونت و باکتری های دهانی و لثه ها بهتر است از همان ابتدای کودکی نکات مهم را به فرزندان خود آموزش دهید. اگر در صورت رعایت تمامی این نکات متوجه شدید که بوی بد دهان کودک شما رفع نمی شود، بهتر است به دندان پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است نشانه مشکلات داخلی مانند بیماری های معده و یا عفونت های لثه در بدن کودک شما باشد.

منبع: innovativepediatricdentistry

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x