بهترین روش ضدعفونی کردن سبزیجات

بهترین روش ضدعفونی کردن سبزیجات

سالانه میلیون ها نفر در دنیا از طریق آلودگی ها و میکروب های موجود روی سبزیجات دچار بیماری می شوند. برای حفظ سلامتی تنها استفاده از سبزیجات تازه کافی نیست. باید در کنار خرید سبزیجات تازه و با کیفیت از بهترین ضدعفونی کننده سبزیجات در زمان شستشو استفاده کرد. انتخاب مواد ضد عفونی کننده برای شستشوی این مواد غذایی نیز بسیار مهم است. زیرا استفاده از بعضی از مواد شیمیایی می تواند خیلی خطرناک باشد. برای حفظ سلامت عزیزان و خانواده ی خود لازم است بهترین روش شستشوی سبزیجات به خصوص سبزی خوردن را یاد بگیرید. در این رابطه نظرات و پیشنهاد های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. برخی از افراد در خصوص استفاده از مواد شیمیایی شستشو دهنده نقد هایی دارند. اما جای هیچ گونه نگرانی نیست در این مقاله پیشنهاد های خوبی در انتظار شماست.

ویژگی های بهترین ضدعفونی کننده برای سبزیجات

بهترین ضدعفونی کننده سبزیجات باید ویژگی هایی داشته باشد که با دانستن آن ها بتوانیم در بین محصولات موجود در بازار انتخاب بهتری داشته باشیم. مثلاً:

  • ضدعفونی کننده ی سبزیجات باید به خوبی بتواند انواع ویروس ها، باکتری ها و قارچ های موجود را از بین ببرد
  • بوی این مواد نباید بعد از شستشو باقی بماند و یا سبب تغییر رنگ و مزه ی سبزیجات شود
  • بهترین انتخاب از بین مواد ضد عفونی کننده ی موجود در بازار مواردی است که اثر سرطان زایی نداشته باشند
  • یک ضد عفونی کننده ی خوب نباید آلودگی برای محیط زیست ایجاد کند
  • شرکت نانوسیل نوعی ضد عفونی کننده ی فوق حرفه ‌ای تولید کرده است که حتی نیاز به آبکشی نیز ندارد و این ویژگی در بین محصولات متنوع موجود در بازار منحصر به فرد است

طراوت و تازگی سبزیجات مهم است

طراوت و تازگی سبزیجات مهم است
طراوت و تازگی سبزیجات مهم است

مصرف سبزیجات تازه در رژیم غذایی سالم ضروری است و باید تازگی آن ها تا زمان مصرف حفظ شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که نحوه ی شستشوی سبزیجات نقش بسزایی در طراوت و تازگی آن ها دارد. همچنین مدت ماندگاری این سبزیجات را نیز تعیین می کند. برخی از مواد ضد عفونی کننده به راحتی می توانند به بافت سبزیجات وارد شوند و اثرات نامطلوبی بر آن داشته باشند. اما، وقتی از ضد عفونی کننده های سالم و مورد تایید استفاده شود، طراوت و تازگی سبزی ها نیز حفظ خواهد شد. توجه داشته باشید که طراوت سبزیجات نباید قربانی زدودن آلودگی های انگلی با مواد شیمیایی قوی باشد که برای بدن مضر هم هستند. به همین دلیل انتخاب بهترین ضدعفونی کننده سبزیجات نیاز به بررسی دارد.

ضد عفونی کننده های دارای مواد شیمیایی خطرناک را حذف کنید

مواد شیمیایی قوی همیشه به بهترین شکل ممکن می توانند شما را از دست هر گونه میکروب و انگلی خلاص کنند. اما برای مواد غذایی نمی توان روی کمک آن ها حساب کرد! چون هم میکروب ها را نابود می کنند و هم با نفوذ به بافت مواد غذایی نظیر سبزیجات سلامتی شما را به چالش می کشند. وقتی سبزیجات را در آب حاوی مواد شیمیایی خطرناک خیس می کنید، به این مواد فرصت کافی می دهید که تا جای ممکن به سبزیجات نفوذ کنند. سبزیجات در این موضوع از میوه ها حساس تر هستند و مواد شیمیایی را راحت تر به خود جذب می کنند. پس سبزیجات را با هر ماده ای که در دسترستان قرار گرفت نشویید و فقط به برند های معتبر مانند نانوسیل اعتماد کنید.

بعضی از ضد عفونی کننده ها بوی نا خوشایندی دارند

"<yoastmark

برخی ضد عفونی کننده های شیمیایی علاوه بر خطر نفوذ مواد سمی به داخل بافت مواد غذایی، بوی نامطبوعی نیز بر جای می گذارند. همین بوی نامطبوع نشانه ی خطرناک بودن مواد آن برای سلامتی شماست، حتی اگر بتوانید بوی آن را تحمل کنید! بهترین ضد عفونی کننده ماده ای است که بتواند بدون بر جای گذاشتن هر گونه بوی مواد شیمیایی میکروب زدایی و گند زادیی را انجام دهد. خوشبختانه محصولات معتبری در بازار موجود است که چنین ویژگی هایی را داشته باشد. نانوسیل در این خصوص، در تولید محلول ضد عفونی کننده ی میوه و سبزیجات خود توانست موفق تر از مابقی برندها عمل کند.

داشتن تاییدیه از سازمان غذا و دارو

یکی از نشانه هایی که می تواند تا حدودی در انتخاب محصولات معتبر تجاری به شما کمک کند، داشتن تاییدیه از سازمان غذا و دارو است. این تاییدیه به شما اطمینان خاطر می دهد که محصول ضد عفونی کننده قبلا توسط متخصصین مورد آزمایش قرار گرفته و بی خطر بودن آن اثبات گردیده است. چون ما با چشم غیر مسلح قادر به تشخیص میزان قدرت گند زدایی مواد نیستیم و باید بر اساس آزمایش ها و تایید سازمان های تخصصی برای انتخاب محصولات تصمیم بگیریم.

مراقب آلودگی محیط زیست باشید

مراقب آلودگی محیط زیست باشید
مراقب آلودگی محیط زیست باشید

خواه نا خواه هر گونه مواد شیمیایی که از طریق لوله های فاضلاب یک خانه خارج می شود، در انتها راهی به محیط زیست پیدا خواهد کرد. به همین دلیل هر چه کمتر آب های خروجی از فاضلاب خانه را به مواد شیمیایی آلوده کنیم، به محیط زیست کمک بیشتری کرده ایم. اگر از جمله افراد دوست دار محیط زیست هستید، در انتخاب مواد ضد عفونی کننده ی سبزیجات نیز می توانید دقت به خرج دهید و موادی را انتخاب کنید که آلودگی در آب های پسماند ایجاد نمی کنند. به این ترتیب باعث می شوید آب های کمتر آلوده ای به بخش کشاورزی و حتی رود خانه ها وارد شود. این انتخاب در واقع یک تیر و دو نشان است. هم سلامتی خودتان و هم سلامتی محیط زیست!

آیا می توان سبزیجات را با آب تنها شستشو داد؟

دیده شده است که در برخی از کشورها به شهروندان توصیه می ‌شود تا سبزیجات را تنها با آب بشویند. اما سوال اینجاست که آیا این نسخه برای تمام کشور ها قابل اجرا است؟ قطعاً خیر. زیرا کشت سبزیجات در کشور ما کمی متفاوت انجام می شود. در بعضی از موارد کود های طبیعی و حتی انسانی برای محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از کود طبیعی ضمن داشتن فوایدی نظیر ارگانیک بودن، سبب می‌شود آلودگی‌هایی روی آن ها به وجود بیاید که حتماً باید با ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات زدوده شود. شستشو با آب تنها به هیچ وجه نمی تواند آلودگی‌ های میکروبی را از سبزیجات و میوه ها پاک کند. گاهی برخی از افراد از آب داغ استفاده می‌کنند که نه تنها نمی تواند میکروب زدایی را به طور کامل انجام دهید بلکه بر کیفیت و تازگی سبزیجات و میوه‌ها نیز اثر نامطلوبی خواهد داشت.

به طور کلی چه روش‌هایی برای ضدعفونی کردن سبزیجات استفاده می شود؟

به طور کلی چه روش‌هایی برای ضدعفونی کردن سبزیجات استفاده می شود؟
به طور کلی چه روش‌هایی برای ضدعفونی کردن سبزیجات استفاده می شود؟

چند روش رایج برای ضد عفونی کردن سبزیجات و میوه ها وجود دارد. قصد داریم با بررسی اثراتی که این روش ها بر سبزیجات دارند بهترین روش ضد عفونی کردن این دسته مهم از مواد غذایی را به شما معرفی کنیم. در ادامه ی مقاله توضیحات دقیق تری در مورد هر کدام از روش های زیر خواهیم داد:

  • استفاده کردن ازن مک یا جوش شیرین (بی کربنات سدیم)
  • استفاده از هیپوکلرید سدیم یا آب ژاول
  • مواد ضد عفونی کننده حاوی ترکیبات شیمیایی قوی و گندزدا
  • استفاده از محلول ضد عفونی کننده حرفه ای و بی خطر مثل محصول شرکت نانوسیل

نمک و جوش شیرین

استفاده از این دو ماده برای ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات از گذشته رایج بوده است. اما، سازمان های بهداشت در دنیا این روش را برای از بین بردن همه ی باکتری ها و میکروب ها تایید نمی کنند. روش های تولید سبزیجات امروزه باعث می شود که میکروب های مقاومی روی سطح سبزیجات وجود داشته باشد که برای زدودن آ نها نیازمند مواد ضد عفونی کننده ی قوی تری هستیم.  اما جای نگرانی وجود ندارد همیشه راه حل بهتری هست و با روش های کارآمد تری می توان با میکروب ها و انگل ها مقابله کرد.

استفاده از وایتکس یا آب ژاول

استفاده از وایتکس یا آب ژاول
استفاده از وایتکس یا آب ژاول

ممکن است بعضی از افراد استفاده از وایتکس را برای ضد عفونی کردن به شما پیشنهاد بدهند.  اما باید بدانید که استفاده از وایتکس برای مواد غذایی فوق العاده خطرناک است. با وجود اینکه قدرت وایتکس در از بین بردن انواع قارچ ها و میکروب ها بسیار زیاد است، به همین نسبت به راحتی می ‌تواند در بافت سبزیجات و میوه ‌ها نفوذ کند و برای سلامتی مضر است.  همچنین بخارات آن در هنگام شستشو به سیستم تنفسی افراد آسیب وارد می‌کند. این روش از سوی سازمان‌ های تخصصی  ابدا پیشنهاد نمی شود. راه های خیلی سالم تر و ایمن تری برای ضد عفونی کردن سبزیجات وجود دارد و نیازی به استفاده از وایتکس نیست.

استفاده از مواد ضد عفونی کننده حاوی مواد شیمیایی

به دلیل داشتن بار میکروبی فراوان در بسیاری از موارد استفاده از ضد عفونی کننده های شیمیایی مثل محلول پرکلرین به مردم توصیه می شود. این مواد گند زدای قوی هستند و به خوبی می ‌توانند هر گونه آلودگی را از سبزیجات جدا کند.  اما خطراتی مثل نفوذ این مواد به بافت سبزیجات و ایجاد مشکل سرطان زایی یا باقی ماندن بوی مواد ضد عفونی کننده روی سبزیجات وجود دارد. به همین دلیل نمی‌توان به هر ضد عفونی کننده ی تجاری در بازار اطمینان کرد. میکروب و آلودگی های انگلی منجر به بیماری هایی می شوند که به سرعت علائم خود را بروز می دهند. اما، مشکلاتی که مواد شیمیایی برای بدن ایجاد می کنند در گذر زمان مشخص می شود. پس باید در انتخاب محلول های ضد عفونی کننده دقت ویژه داشت.

راه حل درجه یک نانوسیل

راه حل درجه یک نانوسیل
راه حل درجه یک نانوسیل

شرکت نانوسیل محصولی دارد که می توان آن را به عنوان بهترین ضدعفونی کننده سبزیجات معرفی کرد. این محلول منحصر به فرد هیچ گونه خطر شیمیایی برای سلامتی شما ایجاد نمی کند و در عین حال به بهترین شکل ممکن می تواند میکروب ها و انگل ها را از بین ببرد. برای استفاده از آن ابتدا باید سبزیجات را از گل و لای پاک کرد و شستشو داد. سپس یک تا دو قاشق غذا خوری از این محلول در 4 لیتر آب می تواند ظرف 20 تا 30 دقیقه تمام میکروب ها را بکشد. ویژگی مهم این محصول عدم نیاز به آبکشی مجدد است. زیرا پس از ضد عفونی کردن تمام مواد آن به آب و اکسیژن تبدیل می شوند و فوق العاده بی خطر است. این محصول به خوبی توانسته است تمام معایب راه های رایج برای ضدعفونی کردن سبزیجات را بر طرف کند.

نکاتی برای شستشوی بهتر سبزیجات

برای اینکه سبزیجات طراوت و تازگی خود را حفظ کنند و از هر گونه آلودگی پاک شوند، بهتر است به نکات زیر توجه کنیم:

  • شستشوی سبزیجات با آب سرد یا ولرم باعث می شود که مدت ماندگاری بیشتری داشته باشند
  • در شستشو و ضد عفونی کردن سبزیجاتی که خام مصرف می شوند، بیشتر دقت کنید
  • سبزیجات شسته نشده را داخل یخچال قرار ندهید و تنها پس از ضد عفونی کردن آن ها را به یخچال منتقل کنید
  • محصولات بهداشتی نانوسیل را می توانید با خاطری آسوده برای انگل زدایی از سبزیجات استفاده کنید

شستشوی صحیح سبزیجات بهترین راه جلوگیری از بیماری

شستشوی صحیح سبزیجات بهترین راه جلوگیری از بیماری
شستشوی صحیح سبزیجات بهترین راه جلوگیری از بیماری

آلودگی های میکروبی و انگلی از راه های مختلفی روی سبزیجات می نشینند. گاهی در زمان آبیاری و کود دهی و گاه در مسیری که در قرار طی است کنند تا به دست شما برسند! به همین دلیل نمی توان خطر کرد و باید با شستشوی دقیق این مواد غذایی از شر میکروب ها نجات پیدا کرد. برای افراد مسن یا افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند و همچنین خانم های باردار جلوگیری از ابتلا به عفونت ها از طریق خوردن سبزیجات آلوده، اهمیت چند برابری دارند. گروه های پر خطر همواره باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشند.

کلام آخر

اگر به سلامتی خودتان و خانواده‌تان اهمیت می دهید، بهتر است از موادی که قادر به از بین بردن تمام آلودگی های میکروبی و انگلی نیستند، استفاده نکنید. در عین حال انتخاب مواد شیمیایی قوی و پر خطر نیز در دراز مدت می تواند به سلامت شما و اعضای خانواده آسیب جدی وارد کند. راه حل مناسب این است که بهترین ضد عفونی کننده سبزیجات و بدون خطر برای سلامتی را انتخاب کنید. تا هم تازگی سبزیجات را حفظ کنند و هم تمام آلودگی های موجود را از بین ببرند. در این صورت وجود سبزیجات در سبد غذایی خانواده ضامن سلامتی شما خواهد بود.

منبع: nytimes

3.7 3 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x