موثر ترین ضد عفونی برای دست ها

موثر ترین ضد عفونی برای دست ها

ضد عفونی کننده های دست سال هاست که مورد استفاده عموم قرار می گیرند. اما استفاده از آنها در طول چند ماه گذشته به دلیل همه گیری ویروس کرونا به شدت افزایش یافته است و استفاده از بهترین ضد عفونی کننده دست در این ایام بسیار مهم است. روایت های مختلفی در مورد چگونگی استفاده عمومی از ضد عفونی‌کننده‌ های دست وجود دارد. در سال 2002، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ‌ها (CDC) دستور العمل ‌های خود را طوری اصلاح کرد تا ضد عفونی‌کننده‌ های دست مبتنی بر الکل به عنوان راهی برای تمیز کردن دست ‌ها و از بین بردن میکروب ‌ها در غیاب آب و صابون باشد. یعنی جایگزینی برای آب و صابون هنگامی که به آن دسترسی نداریم. اگر می خواهید بدانید که موثر ترین ضد عفونی کننده ها برای دست کدامند، با ما همراه باشید.

انواع ضد عفونی کننده های دست

بسته به محیط های کاری متفاوت یا خانه، ممکن است به انواع مختلفی از مواد ضدعفونی کننده دست در مقادیر مختلف نیاز داشته باشید. ضد عفونی کننده ها به اشکال متفاوتی مانند ژل ها، مایعات و دستگاه های پخش کننده پایه به همراه صابون ضد باکتری وجود دارند تا با فراهم کردن دست هایی عاری از میکروب برای کارکنان و مشتریان احساس امنیت به وجود آورند. اما در کل مواد تشکیل دهنده همه این اشکال از ضد عفونی کننده دست به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  • ضد عفونی کننده بر پایه الکل: معمولاً حاوی 60 تا 95 درصد الکل هستند که معمولاً به شکل اتانول، ایزوپروپانول یا n-پروپانول است.
  • ضد عفونی کننده فاقد الکل: عموماً بر پایه مواد ضد عفونی کننده ای مانند بنزالکونیوم کلرید (BAC) یا مواد ضد میکروبی مانند تریکلوزان هستند.

آیا ضد عفونی کردن دست ها ضروری است؟

آیا ضد عفونی کردن دست ها ضروری است؟
آیا ضد عفونی کردن دست ها ضروری است؟

هر ساله عدم رعایت بهداشت  بیماری های زیادی را به وجود می آورد و موجب مرگ و میر افراد زیادی در سرتاسر دنیا می گردد. با این حال شستن و تمیز نگه داشتن دست ها و رعایت بهداشت می تواند در وهله ی اول جلوی گسترش و ابتلا به این بیماری ها را بگیرد. این روز ها که با رشد بیماری کرونا مواجه هستیم، یکی از مهم ترین نکات بهداشتی ضد عفونی کردن مدام دست ها است که باید از بهترین ضد عفونی کننده دست استفاده شود. به خصوص در مکان هایی مانند مترو و اتوبوس که به دلیل ازدحام جمعیت، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار داریم و شرایط شستن دست محیا نیست. همچنین برای کودکان که عادت دارند دائما دست در دهانشان کنند لازم است که اغلب یک بطری کوچک محلول ضدعفونی کننده در ماشین، کیف و یکی هم در کیف فرزندانمان بگذاریم.

حقایقی درباره ضد عفونی کننده های دست

همیشه قبل از استفاده از ضد عفونی کننده ها، دستور العمل نوشته شده بر روی آن را بخوانید تا از وقوع خطر های جدی جلو گیری کنید. حقایقی درباره این ضد عفونی کننده ها وجود دارند که در اینجا به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

  • هنگامی که دست ها به طور محسوسی کثیف یا چرب هستند، ضد عفونی کننده های دست ممکن است به اندازه کافی موثر نباشند. پس اگر در باغ کار می‌کنید یا به کمپینگ و ماهی گیری می‌روید، شستن دست ها با آب و صابون توصیه می شود.
  • ضد عفونی‌کننده‌ های دست ممکن است مواد شیمیایی مضر مانند آفت‌ کش ‌ها و فلزات سنگین را از روی دست‌ ها پاک نکنند.
  • قورت دادن مواد ضد عفونی کننده حاوی الکل می تواند باعث مسمومیت الکلی شود. اگر فردی بیش از دو جرعه آن را وارد بدن خود کند، می‌تواند باعث مسمومیت با الکل شود.

اثر بخشی

"<yoastmark

تاثیر ضد عفونی کننده های دست به عوامل متعددی از جمله نحوه استفاده از محصول (مثلاً مقدار استفاده، مدت زمان برقراری تماس دست با محصول، تعداد دفعات استفاده) و وجود عوامل عفونی خاص در دستان فرد بستگی دارد، زیرا در حالی که ضد عفونی‌کننده‌ های دست در برابر بسیاری از باکتری ‌ها و ویروس ‌ها مؤثر هستند، اما معمولاً در برابر نوروویروس، کلستریدیوم دیفیسیل یا کریپتوسپوریوم خوب عمل نمی کنند. باید دانست که بهترین ضد عفونی ‌کننده‌ دست اگر به مدت 30 ثانیه به روی سطوح دست و انگشت مالیده شوند و به طور کامل به صورت طبیعی خشک شوند، می‌توانند به طور موثر تجمع باکتری ‌ها، قارچ ‌ها و ویروس ها را کاهش دهند. در میان کودکان در مدارس ابتدایی و همچنین محل کار استفاده از ضد عفونی کننده های دست با کاهش غیبت در ارتباط با بیماری های عفونی همراه بوده است.

ویژگی های موثر ترین ضد عفونی کننده های دست

با توجه به نگرانی های زیاد مصرف کنندگان در مورد ایمنی ضد عفونی کننده های دست، ویژگی های محلول های موثر را گرد آوری کرده ایم تا بتوانید با خرید بهترین ضد عفونی کننده برای دست، ایمنی بیشتری برای خود و خانواده تان در برابر ویروس های خطرناک مهیا کنید.

  • با خرید ضد عفونی کننده های دارای برند های شناخته شده مانند ضد عفونی کننده های نانوسیل، میتوانید اطمینان حاصل کنید که توسط وزارت بهداشت تایید شده هستند.
  • استفاده از ضد عفونی کننده هایی با ترکیبات آبرسان، از جمله آلوئه ورا از خشکی پوست شما جلوگیری میکنند.
  • گلیکول ها ضد عفونی کننده های موثری هستند اما برای کنترل در آزمایشگاه ها، نه در دنیای واقعی. دلیل این موضوع حساسیت گلیکولها به عملکرد مداوم هوا است.
  • وجود فنولیک که یک ماده بسیار فعال در ضد عفونی کننده های خانگی است میتواند باعث تاثیر بیشتر در ضد عفونی کننده های دست شود.

آیا استفاده مکرر از ضد عفونی کننده های دست ضرر دارد؟

آیا استفاده مکرر از ضد عفونی کننده های دست ضرر دارد؟
آیا استفاده مکرر از ضد عفونی کننده های دست ضرر دارد؟

آن ها به طور کلی برای استفاده بر روی پوست بی خطر هستند، اما استفاده بیش از حد ضد عفونی کننده های الکلی می تواند باعث تحریک پوست شود. طبق نظر سوزان ویزر، مدیر کنترل عفونت در مرکز پزشکی بیمارستان فلاشینگ، شستن دست ‌ها با آب و صابون پس از هر چهار یا پنج بار استفاده از ضد عفونی‌کننده ‌ها برای کاهش خطر تحریک پوست توصیه می‌ شود. برای احتیاط بیشتر سعی کنید از ضد عفونی کننده های با کیفیت موجود در بازار استفاده کنید، به ویژه برای کودکان زیرا آن ها دارای پوستی حساس هستند و ممکن است در برابر بعضی از ضد عفونی کننده ها حساسیت نشان دهند. محلول ضد عفونی کننده دست نانوسیل یکی از بهترین ضد عفونی کننده های موجود است که به دلیل استفاده از مواد کم خطر و فاقد الکل بودن می تواند بسیاری از این نگرانی ها مانند اشتعال پذیری را رفع کند.

ضد عفونی کردن دست در مقابل ویروس کرونا

آیا می دانید یک ضد عفونی کننده چگونه کار می کند؟ جیمز اسکات، استاد دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه تورنتو که متخصص خطرات بیولوژیکی است، توضیح می دهد که به طور کلی بهترین ضد عفونی کننده دست، میکروب ها را با مختل کردن غشای میکروارگانیسم آن ها، از بین می برد. همه ویروس ‌ها این غشای خارجی را ندارند (همانطور که گفتیم نورویروس را از بین نمی ‌برند) اما خوشبختانه در برابر ویروس کرونا این کار انجام می شود و طبق تحقیقاتی ضد عفونی کننده های دست، ویروس هایی که مشابه با کرونا بوده اند (مانند انواع آنفولانزا) را به صورت موفقیت آمیزی از بین برده اند در نتیجه توانایی از بین بردن این ویروس را نیز دارند. بنابراین استفاده از ضد عفونی کننده های دست می تواند محافظت بسیار خوبی از ما در برابر این ویروس و بسیاری از ویروس های دیگر (حتی سرما خوردگی ساده) داشته باشد.

در خانه ضد عفونی کننده های دست نسازید

"<yoastmark

در وب سایت های مختلف دستور العمل های متفاوتی برای ساختن ضد عفونی کننده های دست وجود دارد. اما FDA به مصرف کنندگان توصیه می کند که از ساختن ضد عفونی کننده های خانگی اجتناب کنند. زیرا اگر نادرست ساخته شوند، می توانند بی اثر باشند و یا بد تر اینکه موجب بروز مشکلاتی مانند حساسیت ها و قرمزی پوست شوند. به عنوان مثال، گزارش هایی مبنی بر سوختگی پوست ناشی از ضد عفونی کننده های دست خانگی گزارش شده است. همچنین، افزودن الکل به ضد عفونی کننده های غیر الکلی کار اشتباهی است و بعید است که از آن محصول موثرتری بسازد. شناختن بهترین ضد عفونی کننده دست و استفاده از آن می تواند به شما کمک کند از خود در برابر بسیاری از بیماری ها و ویروس ها محافظت کنید، اما ساختن ضد عفونی کننده های خانگی راه موثری برای پیشگیری نیستند.

محصولات پاک کننده جایگزین ضد عفونی کننده های دست نیستند

اسپری‌ های پاک کننده و گند زدا و دستمال‌ های پاک‌کننده آنتی باکتریال تاثیری در کشتن ویروس ها ندارند و نباید به‌ عنوان ضد عفونی ‌کننده برای دست ها استفاده شوند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) می‌گوید این محصولات برای سطوح سخت و غیر قابل نفوذ هستند، نه پوست انسان. بنابراین می توانید برای تمیز کردن وسایل خود از آن ها استفاده کنید اما نمی توانید ویروس ها را بکشید! طبق گزارشی که CDC منتشر کرد، تقریباً یک سوم از بزرگسالان در نظر سنجی های اخیر، در تلاش برای جلوگیری از عفونت کرونا ویروس بوده اند اما با استفاده از روش‌ های پرخطر که اجتناب از آن ها توصیه شده بود. این اقدامات شامل استفاده از سفید کننده روی محصولات غذایی، استفاده از محصولات تمیز کننده خانگی روی پوست، و استنشاق یا بلع پاک کننده ها و ضد عفونی کننده ها بود که همگی نا ایمن هستند.

ضد عفونی کننده های دست تا چه مدت تاثیر دارند؟

ضد عفونی کننده های دست تا چه مدت تاثیر دارند؟
ضد عفونی کننده های دست تا چه مدت تاثیر دارند؟

طبق گفته متخصصان ضدعفونی‌کننده‌ های دست فقط دو دقیقه کار می ‌کنند، اما تصور نکنید که این زمان تاثیری در کشتن ویروس ها ندارد، بلکه در همین مدت زمان باکتری ‌های بالقوه خطرناکی که از قبل روی پوست وجود دارند را از بین می‌برند. برای ایمنی بیشتر و تاثیر گذاری بیشتر این ضد عفونی کننده ها بهتر است زمانی که به آب و صابون دسترسی داشتید، به شستن دستان خود اقدام کنید و بعد دوباره از ضد عفونی کننده استفاده کنید زیرا این کار به محافظت پوست در برابر نفوذ باکتری ‌های جدید کمک می‌کند. همچنین این متخصصان خاطر نشان کردند که بررسی تاریخ انقضا روی ضد عفونی ‌کننده امری مهم است زیرا محتوای الکل می‌تواند در طول زمان تبخیر و در نتیجه بی اثر شود. درست مانند تمام داروهای بدون نسخه (OTC)، ضد عفونی‌ کننده ‌های دست تاریخ انقضا دارد.

طریقه صحیح مصرف ضد عفونی کننده های دست

ابتدا اطمینان حاصل کنید که تمام مواد اضافی (مانند کرم ها و چربی ها) از روی دست پاک شده است. سپس به اندازه یک سکه از محلول ضد عفونی کننده را در کف یک دست خود قرار دهید و بعد دست ها را به هم بمالید تا تمام سطوح دست و انگشتان را بپوشاند و کامل جذب شوند. به مدت بیست ثانیه دستان خود را به جایی نزنید تا خشک شوند و فرایند کشتن باکتری ها را کامل کنند.

ضد عفونی کننده ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید

ضد عفونی کننده ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید
ضد عفونی کننده ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید

طبق گزارشی از سال 2011 تا 2015، مراکز کنترل مسمومیت ایالات متحده نزدیک به 85000 تماس در مورد مسمومیت کودکان توسط مواد ضد عفونی دست دریافت کردند. کودکان ممکن است به ویژه مواد ضد عفونی کننده های دست را که معطر، دارای رنگ های روشن و یا بسته بندی جذاب هستند بنوشند. بنابراین آن ها باید دور از دسترس کودکان خردسال نگهداری شوند و همچنین با نظارت بزرگسالان توسط کودکان مورد استفاده قرار گیرند. گذاشتن پوشش ها و محافظ های پارچه ای بر روی آن ها در برابر کودکان می‌تواند به کاهش مسمومیت  ‌های ناشی از ضد عفونی ‌کننده ها در کودکان خردسال کمک کند.

نتیجه گیری

رعایت بهداشت دست یکی از اصلی ترین استراتژی های ضروری کنترل انواع بیماری ها است زیرا می تواند به طور غیر قابل انکاری احتمال انتقال مستقیم یا غیر مستقیم میکرو ارگانیسم ها را کاهش دهد. استفاده از ضد عفونی کننده های دست به دلیل عملکرد سریع آن ها در کشتن میکرو ارگانیسم ها توصیه می شود. البته زمانی که شستن دست ها با آب و صابون عملی یا راحت نیست. اما به طور کلی شستن دست ها به خصوص زمانی که به وضوح کثیف و چرب یا لکه دار هستند توصیه می شود. همانطور که ذکر شد این آلودگی ها و چربی های موجود روی دست، ضد عفونی کننده ها را بی تاثیر می کنند. انتخاب بهترین ضد عفونی کننده دست برای ایمنی بیشتر بسیار مهم است پس آن را جدی بگیرید و از ساختن ضد عفونی کننده های خانگی که غیر موثر هستند خود داری کنید.

منبع: nbcnews

1 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x