نکاتی برای ضدعفونی میوه و سبزیجات

ضدعفونی میوه‌ها و سبزیجات

هفت نکته برای ضدعفونی میوه‌ها و سبزیجات

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده‌ است که سالانه حدود 48 میلیون نفر به دلیل مواد غذایی آلوده بیمار می‌شوند. برخی از دلایل ابتلا، ممکن است شما را شگفت زده کند. در این مقاله به برخی نکات ساده اما بسیار مهم در پیشگیری از مسمومیت غذایی اشاره می‌کنیم. همچنین در مورد ضدعفونی میوه‌ها و سبزیجات نکات مهمی نوشته‌ایم.

بیشتر مردم می‌دانند که محصولات حیوانی را با احتیاط استفاده کنند تا از بیماری جلوگیری شود. اما میوه و سبزیجات نیز می‌توانند عامل شیوع بیماری‌های ناشی از غذا باشند. در سال‌های اخیر، ایالات متحده چندین شیوع گسترده بیماری ناشی از میوه‌ها و سبزیجات آلوده از جمله اسفناج، طالبی، گوجه‌فرنگی و کاهو را داشته است.

گلندا لوئیس (کارشناس بیماری‌های ناشی از غذا در سازمان غذا و دارو) می‌گوید: محصولات تازه می‌توانند به طرق مختلف آلوده شوند. در طول مرحله رشد، محصولات ممکن است توسط حیوانات، مواد مضر در خاک یا آب و بهداشت ضعیف در میان کارگران آلوده شوند. پس از برداشت محصول اب دست به دست شدن، خطر آلودگی افزایش می‌یابد. آلودگی حتی ممکن است پس از خرید محصول، در حین تهیه غذا یا از طریق ذخیره سازی ناکافی رخ دهد.

 

ضدعفونی میوه‌ها و سبزیجات

محصولات گندیده یا آسیب‌دیده انتخاب نکنید. مطمئن شوید اقلام از قبل بریده‌شده در یخچال (چه در فروشگاه و چه در خانه) نگهداری می‌شوند.

شستن میوه ها و سبزیجات به عنوان عادتی مهم، همواره باید رعایت شود. در همه‌گیری کرونا،شستن میوه و سبزیجات اهمیت بیشتری پیدا کرد. برخی از مردم در حال حاضر حتی به شستشوی سبزیجات، ضدعفونی کردن مایعات و مواد شوینده میوه و سبزیجات روی می آورند. تا اینکه فقط در آب ساده بشوند. برخی پیشنهاد می‌کنند که می‌توان از محلول‌های ضدعفونی میوه و سبزیجات استفاده کرد، مخصوصاً زمانی که احتمال ویروسی شدن وجود دارد و احتمال آلودگی بیشتر است. برای ایمنی مواد غذایی در زمان شیوع کرونا ویروس کرونا، ما چند نکته در مورد چگونگی کاهش آلودگی میکروبی میوه‌ها و سبزیجات خام بدون محصولات شیمیایی قوی ارائه کرده‌ایم.

میوه ها و سبزیجات را به این ترتیب جدا کنید

دسته اول: میوه ها و سبزیجات با پوست سخت: مانند پرتقال، موز، کدو تنبل، سیب زمینی که قبل از مصرف پوست آن جدا می شود. معمولاً ما آنها را کاملاً با آب می‌شوییم و مصرف می‌کنیم، اما در شرایط فعلی، این موارد نیاز به روش‌های شستشو و تمیز کردن خاصی دارند.

دسته دوم: اقلام با پوست نرم: مانند انگور، گوجه فرنگی، تربچه، هویج و غیره. اینها بیشتر به صورت خام مصرف می شوند.

دسته سوم: سبزیجات برگ دار: مانند کاهو، اسفناج، کرفس و گشنیز و…

ضدعفونی میوه‌ها و سبزیجات

کیسه های پلاستیکی / کیسه های کاغذی / کیسه های حمل و غیره را حداقل 30 دقیقه پس از خرید کنار بگذارید. از آوردن مستقیم خرید روی صفحه آشپزخانه خودداری کنید. قبل از  این زمان دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

میز، تخته برش و ظروف را بعد از پوست کندن و قبل از برش و خرد کردن تمیز کنید. این کار برای جلوگیری از انتقال آلاینده های حاصل از محصولات خام به داخل در هنگام برش یا پوست کندن است. همچنین سطوح و ظروف آشپزخانه را پس از تمیز کردن سبزیجات با آب گرم و صابون بشویید.

چند توصیه دیگر:

قبل و بعد از تهیه محصولات تازه، دستان خود را به مدت 20 ثانیه با آب گرم و صابون بشویید.

اگر قبل از غذا خوردن یا دست زدن به آن آسیب یا له شدگی رخ داد، قبل از تهیه یا خوردن، قسمت های آسیب دیده یا له شده را جدا کنید.

محصول را قبل از پوست کندن بشویید. تا آلودگی و باکتری از چاقو به میوه یا سبزی منتقل نشود.

محصول را در حالی که زیر آب جاری نگه داشته اید به آرامی مالش دهید. نیازی به استفاده از صابون یا شستشوی محصولات نیست.

از یک برس سبزیجات تمیز برای پاک کردن محصولات سفت مانند خربزه و خیار استفاده کنید.

محصولات را با یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی خشک کنید. باکتری های موجود با خشک کردن کمتر می شوند.

برگ‌های بیرونی کاهو و کلم را جدا کنید.

محصولات فاسد شدنی را در یخچال و دمای 4 درجه یا کمتر نگهداری کنید.

 

گروه های با احتمال بالاتر مسمومیت غذایی

هر کسی ممکن است دچار مسمومیت غذایی شود. اما احتمال بیمار شدن افراد در گروه‌های خاص بیشتر و جدی‌تری است. این گروه‌ها عبارتند از:

  • بزرگسالان 65 سال و بالاتر
  • کودکان کمتر از 5 سال
  • افرادی که مشکلات سلامتی دارند. (یا داروهایی مصرف می‌کنند. که این داروها توانایی بدن را برای مبارزه با میکروب‌ها و بیماری‌ها کاهش می‌دهد.) برای مثال، افراد مبتلا به دیابت، بیماری‌های کبدی یا کلیوی، HIV یا سرطان.
  • افراد باردار

 

ضد عفونی میوه و سبزیجات

اگر احتمال ابتلای شما یا فردی که از او مراقبت می کنید به مسمومیت غذایی بالاست، بسیار مهم است که هنگام تهیه میوه و سبزیجات اقداماتی انجام دهید.

برای کاهش ابتلا به بیماری جوانه ها را به طور کامل بپزید. خوردن جوانه های خام یا کمی پخته ممکن است منجر به مسمومیت غذایی شود. به این دلیل که شرایط گرم و مرطوب مورد نیاز برای رشد جوانه ها نیز برای تکثیر میکروب ها ایده آل است. اگر در گروهی هستید که احتمال ابتلای شما به مسمومیت غذایی بیشتر است، از جوانه های خام اجتناب کنید: افراد مسن، کودکان خردسال، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و افراد باردار.

ضدعفونی میوه‌ها و سبزیجات

ایمنی میوه و سبزیجات

داشتن یک رژیم غذایی با میوه ها و سبزیجات فراوان، فواید زیادی برای سلامتی دارد. اما مهم است که آنها را با خیال راحت انتخاب و آماده کنید.

میوه ها و سبزیجات مواد مغذی را به رژیم غذایی شما اضافه می کنند. همچنین از شما در برابر بیماری های قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان ها محافظت می‌کنند. انتخاب سبزیجات، میوه ها و آجیل به جای غذاهای پر کالری می تواند به شما در مدیریت وزن کمک کند.

گاهی اوقات، میوه‌ها و سبزیجات خام حاوی میکروب‌های مضری هستند. این میکروب‌ها می‌توانند شما و خانواده‌تان را بیمار کنند. بنابراین تمیز و ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

در فروشگاه یا بازار

محصول ضربه یا آسیب دیده انتخاب نکنید. میوه‌ها و سبزیجات خرده شده که در یخچال یا روی یخ نگهداری می شوند را تهیه کنید. میوه‌ها و سبزیجات را از گوشت خام، مرغ و غذاهای دریایی جدا کنید.

ضدعفونی میوه‌ها و سبزیجات

در خانه

قبل و بعد از تهیه میوه ها و سبزیجات، دست‌ها، ظروف آشپزخانه و سطوح آماده سازی غذا از جمله تخته های خردکن و میز را بشویید و ضدعفونی کنید. پوسته بیرونی میوه‌ها و سبزیجات را قبل از خوردن، برش دادن یا پختن تمیز کنید. میوه ها و سبزیجات را زیر آب جاری بشویید، حتی اگر قصد خوردن پوست آن را ندارید. وقتی میوه‌ها و سبزیجات را برش می‌دهید، میکروب‌های روی پوست یا پوست می‌توانند وارد آن‌ها شوند.

شستشوی میوه‌ها و سبزیجات با صابون و مواد شوینده توصیه نمی‌شود. برای ضدعفونی میوه‌ها و سبزیجات از محلول سفید کننده استفاده نکنید. قبل از تهیه یا غذا خوردن، قسمت های آسیب دیده یا له شده را جدا کنید. میوه یا سبزیجات را با دستمال کاغذی تمیز خشک کنید. میوه‌ها‌ و سبزیجات را از غذاهای خام حیوانی مانند گوشت، مرغ و غذاهای دریایی جدا نگه دارید. میوه‌ها و سبزیجات را 2 ساعت پس از بریدن، پوست کندن یا پختن در یخچال قرار دهید. آن‌ها را در ظرف تمیز و دمای 4 درجه سانتیگراد سرد کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر دربازه
ضدعفونی میوه و سبزیجات با کارشناسان نانوسیل تماس بگیرید.
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x